20. Who The F**k? (2004)
“Who The F**k?” is a song by PJ Harvey, released in June 2004 as part of her album *Uh Huh Her*. The song was produced by PJ Harvey herself, showcasing her hands-on approach to her music.
Musically, “Who The F**k?” blends indie rock, punk rock, and noise rock, characterized by its raw and aggressive sound. The song features powerful guitar riffs, intense vocals, and a driving rhythm, creating a sense of urgency and raw energy.
Lyrically, “Who The F**k?” is a confrontational and defiant track that explores themes of individuality and self-assertion. The lyrics depict a strong-willed persona rejecting societal expectations and asserting their own identity, with lines like “I’m not like other girls, you can’t straighten my curls” emphasizing the song’s rebellious tone.
The song received critical acclaim for its raw energy and emotional intensity. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend intense lyrical themes with powerful music. The success of “Who The F**k?” contributed to the overall acclaim of *Uh Huh Her*, solidifying Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
「Who The F**k?」は、PJハーヴィーのアルバム『Uh Huh Her』の一部として2004年6月にリリースされた曲です。この曲はPJハーヴィー自身がプロデュースし、彼女の音楽に対するハンズオンのアプローチを示しています。
音楽的には、「Who The F**k?」はインディーロック、パンクロック、ノイズロックを融合させたもので、その生々しく攻撃的なサウンドが特徴です。この曲は力強いギターリフ、激しいボーカル、そして駆け抜けるようなリズムを特徴としており、緊迫感と生々しいエネルギーを生み出しています。
歌詞的には、「Who The F**k?」は個性と自己主張のテーマを探求する対決的で挑戦的なトラックです。歌詞は、社会的な期待を拒絶し、自分自身のアイデンティティを主張する強い意志を持つ人物を描いており、「私は他の女の子とは違う、私のカールをまっすぐにすることはできない」といったラインが曲の反抗的なトーンを強調しています。
この曲はその生々しいエネルギーと感情の強さで批評家から高い評価を受けました。「Who The F**k?」の成功は、PJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、彼女が強烈な歌詞のテーマと力強い音楽を融合させる能力を示しました。「Who The F**k?」の成功は、『Uh Huh Her』全体の評価にも貢献し、PJハーヴィーをオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立させました。
19. I Inside the Old I Dying (2023)
“I Inside the Old I Dying” is a song by PJ Harvey, released on June 7, 2023, as part of her tenth studio album, *I Inside the Old Year Dying*. The song was produced by PJ Harvey, Flood, and John Parish.
Musically, “I Inside the Old I Dying” blends post-punk, neofolk, and folk rock, characterized by its haunting and atmospheric sound. The song features a delicate guitar pattern, ethereal vocals, and a melancholic tone, creating a sense of longing and introspection.
Lyrically, the song explores themes of change, renewal, and seeking a higher state of being. The lyrics draw on nature and symbolism to evoke a sense of transformation and the potential for enlightenment. Lines like “The beech buds wait, the ash buds wait” and “Slip from my childhood skin, I sing” highlight the song’s focus on growth and metamorphosis.
“I Inside the Old I Dying” received critical acclaim for its emotional depth and innovative sound. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend poetic lyrics with evocative music. The song contributed to the overall success of *I Inside the Old Year Dying*, which was praised for its bold themes and solidified Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
「I Inside the Old I Dying」は、PJハーヴィーの10枚目のスタジオアルバム『I Inside the Old Year Dying』の一部として2023年6月7日にリリースされた曲です。この曲はPJハーヴィー、フラッド、ジョン・パリッシュによってプロデュースされました。
音楽的には、「I Inside the Old I Dying」はポストパンク、ネオフォーク、フォークロックを融合させたもので、その幽玄で雰囲気のあるサウンドが特徴です。この曲は繊細なギターパターン、エーテルのようなボーカル、そして哀愁を帯びたトーンを特徴としており、切望と内省の感覚を生み出しています。
歌詞的には、この曲は変化、再生、そしてより高い状態を求めるテーマを探求しています。歌詞は自然と象徴を用いて変容と啓示の可能性を喚起し、「ブナの芽が待つ、トネリコの芽が待つ」や「子供時代の皮膚から滑り出し、私は歌う」といったラインが成長と変身に焦点を当てています。
「I Inside the Old I Dying」はその感情の深さと革新的なサウンドで批評家から高い評価を受けました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、詩的な歌詞と感情を喚起する音楽を融合させる彼女の能力を示しました。この曲の成功は、『I Inside the Old Year Dying』全体の成功にも貢献し、大胆なテーマで称賛され、PJハーヴィーをオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立させました。
18. Black Hearted Love (2009)
“Black Hearted Love” is a song by PJ Harvey and John Parish, released on March 27, 2009, as the lead single from their collaborative album, *A Woman a Man Walked By*. The song was produced by PJ Harvey, John Parish, and Flood.
Musically, “Black Hearted Love” blends alternative rock and art rock, characterized by its haunting melody and atmospheric sound. The song features powerful guitar riffs, dynamic vocals, and a driving rhythm, creating a sense of urgency and intensity.
Lyrically, “Black Hearted Love” explores themes of desire, obsession, and emotional turmoil. The lyrics depict a passionate and tumultuous relationship, with lines like “I volunteer my soul for murder” and “You are my black hearted love” emphasizing the intensity of the connection.
The song received critical acclaim for its emotional depth and innovative sound. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to create powerful and evocative music while collaborating with other prominent artists. The success of “Black Hearted Love” contributed to the overall acclaim of *A Woman a Man Walked By*, solidifying Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
「Black Hearted Love」は、PJハーヴィーとジョン・パリッシュによる曲で、2009年3月27日に彼らの共同アルバム『A Woman a Man Walked By』のリードシングルとしてリリースされました。この曲はPJハーヴィー、ジョン・パリッシュ、フラッドによってプロデュースされました。
音楽的には、「Black Hearted Love」はオルタナティブロックとアートロックを融合させたもので、その幽玄なメロディと雰囲気のあるサウンドが特徴です。この曲は力強いギターリフ、ダイナミックなボーカル、そして駆け抜けるようなリズムを特徴としており、緊迫感と強烈さを生み出しています。
歌詞的には、「Black Hearted Love」は欲望、執着、そして感情の混乱をテーマに探求しています。歌詞は情熱的で波乱に満ちた関係を描いており、「私は殺人のために魂を捧げる」と「あなたは私の黒い心の愛」といったラインがその関係の強烈さを強調しています。
この曲はその感情の深さと革新的なサウンドで批評家から高い評価を受けました。「Black Hearted Love」の成功は、PJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、他の著名なアーティストと協力しながら強力で感情を喚起する音楽を作り出す彼女の能力を示しました。「Black Hearted Love」の成功は、『A Woman a Man Walked By』全体の評価にも貢献し、PJハーヴィーをオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立させました。
17. Sheela-Na-Gig (1992)
“Sheela-Na-Gig” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in February 1992 as the second single from her debut studio album, *Dry*. The song was produced by PJ Harvey, Rob Ellis, and Head.
Musically, “Sheela-Na-Gig” blends alternative rock, indie rock, and grunge, characterized by its raw and energetic sound. The song features powerful guitar riffs, dynamic vocals, and a driving rhythm, creating a sense of urgency and intensity.
Lyrically, “Sheela-Na-Gig” explores themes of feminine sexual expression, rejection, and self-empowerment. The song’s title refers to medieval carvings of women displaying exaggerated vulvas, which are believed to be symbols of fertility or warding gestures. The lyrics depict a woman trying to gain a man’s attention by showcasing her physical attributes, only to be dismissed and labeled an exhibitionist. Despite the rejection, the woman resolves to move on and find someone who appreciates her.
“Sheela-Na-Gig” received critical acclaim and became one of the standout tracks on *Dry*. The song played a significant role in PJ Harvey’s career, establishing her as a bold and innovative artist. Its success helped solidify her status in the alternative rock scene and influenced many female musicians who followed.
「Sheela-Na-Gig」は、イギリスのオルタナティブロックミュージシャンPJハーヴィーによる曲で、1992年2月に彼女のデビューアルバム『Dry』からの2枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はPJハーヴィー、ロブ・エリス、ヘッドによってプロデュースされました。
音楽的には、「Sheela-Na-Gig」はオルタナティブロック、インディーロック、グランジを融合させたもので、その生々しくエネルギッシュなサウンドが特徴です。この曲は力強いギターリフ、ダイナミックなボーカル、そして駆け抜けるようなリズムを特徴としており、緊迫感と強烈さを生み出しています。
歌詞的には、「Sheela-Na-Gig」は女性の性的表現、拒絶、そして自己の力をテーマに探求しています。曲のタイトルは、誇張された女性器を示す中世の彫刻を指し、これらは豊穣の象徴や魔除けのジェスチャーと考えられています。歌詞は、女性が自分の身体的特徴を見せて男性の注意を引こうとするが、見せびらかし屋とラベルを貼られて拒絶される様子を描いています。拒絶にもかかわらず、女性は自分を理解してくれる人を見つけるために前進することを決意します。
「Sheela-Na-Gig」は批評家から高い評価を受け、『Dry』の中でも際立ったトラックの一つとなりました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、彼女を大胆で革新的なアーティストとして確立しました。その成功は、オルタナティブロックシーンにおける彼女の地位を固め、後に続く多くの女性ミュージシャンに影響を与えました。
16. Rub 'Til It Bleeds (1993)
PJ Harvey has a song titled “Rub ‘Til It Bleeds” from her 1993 album *Rid of Me*, produced by Steve Albini.
Musically, “Rub ‘Til It Bleeds” is a raw and intense alternative rock track with elements of punk blues. The song features gritty guitar riffs and Harvey’s powerful, emotive vocals, creating a sense of urgency and raw emotion.
Lyrically, “Rub ‘Til It Bleeds” explores themes of desire, pain, and emotional intensity. The lyrics depict a relationship marked by physical and emotional extremes, with lines like “I’ll rub it better ‘til it bleeds” emphasizing the visceral nature of the connection.
The song received critical acclaim for its raw energy and emotional depth. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend intense lyrical themes with powerful music. The success of *Rid of Me* helped solidify Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene and influenced many musicians who followed.
「Rub ‘Til It Bleeds」は、PJハーヴィーの1993年のアルバム『Rid of Me』に収録された曲で、スティーブ・アルビニがプロデュースしました。
音楽的には、「Rub ‘Til It Bleeds」は生々しく強烈なオルタナティブロックのトラックで、パンクブルースの要素を含んでいます。この曲は荒々しいギターリフとPJハーヴィーの力強く感情的なボーカルを特徴としており、緊迫感と生々しい感情を生み出しています。
歌詞的には、「Rub ‘Til It Bleeds」は欲望、痛み、そして感情の強さをテーマに探求しています。歌詞は、身体的および感情的な極端さを特徴とする関係を描いており、「I’ll rub it better ‘til it bleeds(血が出るまで擦って良くする)」といったラインがその関係の生々しさを強調しています。
この曲はその生々しいエネルギーと感情の深さで批評家から高い評価を受けました。「Rub ‘Til It Bleeds」の成功は、PJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、強烈な歌詞のテーマと力強い音楽を融合させる彼女の能力を示しました。『Rid of Me』の成功は、PJハーヴィーをオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立し、多くのミュージシャンに影響を与えました。
15. On Battleship Hill (2011)
“On Battleship Hill” is a song by PJ Harvey, released on February 14, 2011, as part of her eighth studio album, *Let England Shake*. The song was produced by PJ Harvey, Flood, John Parish, and Mick Harvey.
Musically, “On Battleship Hill” blends alternative rock and experimental rock, featuring a haunting guitar arrangement and electronica beats. The song incorporates a bugle call sampled from the “Regimental March” performed by HM Irish Guards, adding to its militaristic theme.
Lyrically, “On Battleship Hill” addresses the aftermath of the 1915 battle for Gallipoli during World War I. The lyrics vividly describe the scarred landscape and lingering feelings of hatred, with lines like “Cruel nature has won again” emphasizing the senselessness and brutality of war. The song also explores the theme of nature’s resilience and the passage of time.
The song received critical acclaim for its powerful message and innovative sound. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend social commentary with evocative music. “On Battleship Hill” contributed to the overall success of *Let England Shake*, which won the 2011 Mercury Prize and solidified Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
「On Battleship Hill」は、PJハーヴィーの8枚目のスタジオアルバム『Let England Shake』の一部として2011年2月14日にリリースされた曲です。この曲はPJハーヴィー、フラッド、ジョン・パリッシュ、ミック・ハーヴィーによってプロデュースされました。
音楽的には、「On Battleship Hill」はオルタナティブロックとエクスペリメンタルロックを融合させたもので、幽玄なギターアレンジとエレクトロニカのビートが特徴です。この曲には、HMアイリッシュガーズによる「連隊行進曲」からサンプリングされたラッパの呼び声が取り入れられており、軍事的なテーマを強調しています。
歌詞的には、「On Battleship Hill」は第一次世界大戦中の1915年のガリポリの戦いの余波を扱っています。歌詞は傷ついた風景と残る憎しみの感情を鮮明に描写しており、「残酷な自然が再び勝利した」といったラインが戦争の無意味さと残虐さを強調しています。また、この曲は自然の回復力と時間の経過というテーマも探求しています。
この曲はその強力なメッセージと革新的なサウンドで批評家から高い評価を受けました。「On Battleship Hill」はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、社会的なコメントと感情を喚起する音楽を融合させる彼女の能力を示しました。「On Battleship Hill」の成功は、『Let England Shake』全体の成功にも貢献し、2011年のマーキュリープライズを受賞し、PJハーヴィーをオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立させました。
14. The Dancer (1995)
“The Dancer” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released on February 27, 1995, as the closing track on her third studio album, *To Bring You My Love*. The song was produced by PJ Harvey, John Parish, and Flood.
Musically, “The Dancer” blends alternative rock and blues rock, characterized by its haunting and atmospheric sound. The song features a dramatic organ, a guitar played with a pastry brush, and Harvey’s powerful vocals, creating a sense of urgency and emotional intensity.
Lyrically, “The Dancer” tells the story of a woman who prays for a sign from the Lord and finds herself captivated by a mysterious man. The lyrics are filled with biblical and mythological references, adding to the song’s intense and dramatic tone. The refrain, “I’ve prayed days, I’ve prayed nights for the Lord just to send me home some sign,” captures the song’s themes of longing and spiritual quest.
“The Dancer” received critical acclaim and is considered one of the standout tracks on *To Bring You My Love*. Although it was not released as a single, the song played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend literary references with raw and powerful music. The success of the album helped solidify her status as a pioneering artist in the alternative rock scene and influenced many musicians who followed.
「The Dancer」は、イギリスのオルタナティブロックミュージシャンPJハーヴィーによる曲で、1995年2月27日に彼女の3枚目のスタジオアルバム『To Bring You My Love』のクロージングトラックとしてリリースされました。この曲はPJハーヴィー、ジョン・パリッシュ、フラッドによってプロデュースされました。
音楽的には、「The Dancer」はオルタナティブロックとブルースロックを融合させたもので、その幽玄で雰囲気のあるサウンドが特徴です。この曲はドラマチックなオルガン、ペストリーブラシで演奏されたギター、そしてPJハーヴィーの力強いボーカルを特徴としており、緊迫感と感情の強さを生み出しています。
歌詞的には、「The Dancer」は女性が主からの兆しを祈り、謎めいた男性に心を奪われる物語を描いています。歌詞には聖書や神話の引用が多く含まれており、曲の強烈でドラマチックなトーンを強調しています。「I’ve prayed days, I’ve prayed nights for the Lord just to send me home some sign(私は日々祈り、夜も祈り、主が私に何か兆しを送ってくれるように祈った)」というリフレインが、曲のテーマである切望と精神的な探求を捉えています。
「The Dancer」は批評家から高い評価を受け、『To Bring You My Love』の中でも際立ったトラックの一つとされています。シングルとしてリリースされなかったものの、この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、文学的な引用と生々しく力強い音楽を融合させる彼女の能力を示しました。アルバムの成功は、PJハーヴィーをオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立し、多くのミュージシャンに影響を与えました。
13. This Is Love (2001)
“This Is Love” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in 2001 as a single from her fifth studio album, *Stories from the City, Stories from the Sea*. The song was produced by PJ Harvey, Rob Ellis, and Mick Harvey.
Musically, “This Is Love” blends punk blues and alternative rock, characterized by its raw and energetic sound. The song features powerful guitar riffs and Harvey’s intense vocals, creating a sense of urgency and passion. The guitar riff has been interpreted as an homage to The Stooges’ song “No Fun”.
Lyrically, “This Is Love” explores themes of desire and the simplicity of love. The lyrics convey a straightforward and primal expression of love, with lines like “This is love, this is love that I’m feeling” emphasizing the raw emotion. The song strips away complexity in favor of instinctive desire, making it an anthem to the immediacy of human connection.
“This Is Love” received critical acclaim and was nominated for the Grammy Award for Best Female Rock Vocal Performance in 2002. The song played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to create powerful and evocative music while maintaining her artistic integrity. Its success helped solidify her status as a prominent figure in the alternative rock scene and expanded her fan base.
『This Is Love』は、イギリスのオルタナティブロックミュージシャン、PJハーヴィーが2001年にリリースした曲で、彼女の5枚目のスタジオアルバム『Stories from the City, Stories from the Sea』に収録されています。この曲は、PJハーヴィー、ロブ・エリス、ミック・ハーヴィーによってプロデュースされました。
音楽的には、『This Is Love』はパンク・ブルースとオルタナティブロックを融合させたもので、その生々しくエネルギッシュなサウンドが特徴です。この曲には、力強いギターリフとハーヴィーの激しいボーカルが盛り込まれ、緊迫感と情熱が伝わります。ギターリフは、ザ・ストゥージズの「No Fun」へのオマージュとも解釈されています。
歌詞では、『This Is Love』は欲望と愛のシンプルさを探求しています。歌詞は愛の率直で本能的な表現を伝え、「This is love, this is love that I’m feeling」というラインで生の感情を強調しています。この曲は複雑さを排除し、本能的な欲望に重きを置いており、人間の即時的なつながりの賛歌となっています。
『This Is Love』は批評家から高い評価を受け、2002年にはグラミー賞のベスト女性ロックボーカルパフォーマンスにノミネートされました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、彼女の強力で感動的な音楽制作能力を示しながら、アーティストとしての誠実さを保っていました。この成功は彼女のオルタナティブロックシーンにおける地位を固め、ファン層を広げました。
12. Send His Love to Me (1995)
“Send His Love to Me” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in October 1995 as a single from her third studio album, *To Bring You My Love*. The song was produced by PJ Harvey, John Parish, and Flood.
Musically, “Send His Love to Me” blends alternative rock and acoustic rock, characterized by its haunting and atmospheric sound. The song features a combination of acoustic and electric elements, with a prominent use of strings and a melancholic melody.
Lyrically, “Send His Love to Me” explores themes of longing, desperation, and the search for love. The lyrics tell the story of a woman who is left alone in the desert, praying for her lover to return to her. The repeated plea to “send his love to me” adds to the song’s emotional intensity.
The song received critical acclaim and became one of the standout tracks on *To Bring You My Love*. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend emotional depth with innovative music. The success of “Send His Love to Me” contributed to the overall acclaim of the album, which is considered one of Harvey’s most influential works.
『Send His Love to Me』は、イギリスのオルタナティブロックミュージシャン、PJハーヴィーが1995年10月にリリースした曲で、彼女の3枚目のスタジオアルバム『To Bring You My Love』に収録されています。この曲は、PJハーヴィー、ジョン・パリッシュ、フラッドによってプロデュースされました。
音楽的には、『Send His Love to Me』はオルタナティブロックとアコースティックロックを融合させたもので、その幽玄で雰囲気のあるサウンドが特徴です。この曲には、アコースティックとエレクトリックの要素が組み合わされており、ストリングスの使用と哀愁漂うメロディが際立っています。
歌詞では、『Send His Love to Me』は切望と絶望、愛の探求をテーマにしています。歌詞は、砂漠にひとり取り残され、恋人が戻ってくることを祈り続ける女性の物語を語ります。繰り返される「send his love to me」という懇願が、この曲の感情的な強さを加えています。
この曲は批評家から高い評価を受け、アルバム『To Bring You My Love』の中でも際立った曲となりました。PJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、感情的な深みと革新的な音楽を融合させる彼女の能力を示しました。『Send His Love to Me』の成功はアルバム全体の評価に貢献し、彼女の最も影響力のある作品の一つとされています。
11. The Wheel (2016)
“The Wheel” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released on January 22, 2016, as the lead single from her ninth studio album, *The Hope Six Demolition Project*. The song was produced by PJ Harvey, John Parish, and Flood.
Musically, “The Wheel” blends garage punk and folk rock, characterized by its raw and anthemic sound. The song features a driving rhythm, powerful guitar riffs, and Harvey’s distinctive vocals, creating a sense of urgency and intensity.
Lyrically, “The Wheel” addresses themes of loss and the passage of time, with a focus on the disappearance of children in conflict zones. The lyrics paint a vivid picture of a revolving fairground wheel and the haunting reality of children vanishing, with lines like “Hey little children, don’t disappear” and “Lost upon a revolving wheel”.
“The Wheel” received critical acclaim for its powerful message and innovative sound. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend social commentary with evocative music. The song contributed to the overall success of *The Hope Six Demolition Project*, which was praised for its bold political themes and solidified Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
『The Wheel』は、イギリスのオルタナティブロックミュージシャン、PJハーヴィーが2016年1月22日にリリースした曲で、彼女の9枚目のスタジオアルバム『The Hope Six Demolition Project』のリードシングルです。この曲は、PJハーヴィー、ジョン・パリッシュ、フラッドによってプロデュースされました。
音楽的には、『The Wheel』はガレージパンクとフォークロックを融合させたもので、その生々しくアンセム的なサウンドが特徴です。この曲には、力強いリズム、パワフルなギターリフ、そしてハーヴィーの特徴的なボーカルが盛り込まれ、緊張感と強さが伝わります。
歌詞では、『The Wheel』は失望と時間の経過というテーマに焦点を当て、紛争地帯での子どもたちの失踪に対するメッセージを描いています。歌詞は回転する遊園地の観覧車と子どもたちの消失という現実を鮮やかに描き、「Hey little children, don’t disappear」や「Lost upon a revolving wheel」といったラインがその感情的な強さを際立たせています。
『The Wheel』はその強力なメッセージと革新的なサウンドで批評家から高い評価を受けました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、社会的なコメントと感動的な音楽を融合させる彼女の能力を示しました。また、『The Hope Six Demolition Project』の成功に寄与し、大胆な政治的テーマで称賛され、ハーヴィーのオルタナティブロックシーンでの地位を確固たるものにしました。
10. This Mess We're In (2000)
“This Mess We’re In” is a song by PJ Harvey, featuring Thom Yorke of Radiohead, released in October 2000 as part of her fifth studio album, *Stories from the City, Stories from the Sea*. The song was produced by PJ Harvey, Rob Ellis, and Mick Harvey.
Musically, “This Mess We’re In” blends alternative rock and indie rock, characterized by its haunting melody and atmospheric sound. The song features a duet between Harvey and Yorke, with Yorke taking the lead vocals and Harvey providing harmonies.
Lyrically, the song explores themes of love, regret, and the complexities of relationships. The lyrics paint a vivid picture of a troubled relationship, with lines like “Can you hear them? The helicopters? I’m in New York” and “The city sunset over me” capturing the sense of longing and emotional turmoil.
“This Mess We’re In” received critical acclaim for its emotional depth and the collaboration between Harvey and Yorke. The song played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to create powerful and evocative music while collaborating with other prominent artists. The success of the song and the album helped solidify Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
『This Mess We’re In』は、イギリスのオルタナティブロックミュージシャン、PJハーヴィーがレディオヘッドのトム・ヨークをフィーチャリングして2000年10月にリリースした曲で、彼女の5枚目のスタジオアルバム『Stories from the City, Stories from the Sea』に収録されています。この曲は、PJハーヴィー、ロブ・エリス、ミック・ハーヴィーによってプロデュースされました。
音楽的には、『This Mess We’re In』はオルタナティブロックとインディーロックを融合させたもので、その幽玄なメロディと雰囲気のあるサウンドが特徴です。この曲では、ハーヴィーとヨークのデュエットがフィーチャーされ、ヨークがリードボーカルを担当し、ハーヴィーがハーモニーを提供しています。
歌詞では、愛、後悔、そして関係の複雑さを探求しています。歌詞はトラブルに満ちた関係を鮮やかに描き、「Can you hear them? The helicopters? I’m in New York」や「The city sunset over me」といったラインで、切望と感情の動揺を表現しています。
『This Mess We’re In』は、その感情の深さとハーヴィーとヨークのコラボレーションで批評家から高い評価を受けました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、彼女が他の著名なアーティストとコラボレーションしながら、力強く感動的な音楽を制作する能力を示しました。この曲とアルバムの成功は、ハーヴィーのオルタナティブロックシーンでの地位を確固たるものにしました。
09. The Glorious Land (2011)
“The Glorious Land” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released on April 18, 2011, as the second single from her eighth studio album, *Let England Shake*. The song was produced by PJ Harvey, Flood, John Parish, and Mick Harvey.
Musically, “The Glorious Land” blends alternative rock and experimental rock, featuring a haunting guitar arrangement and electronica beats. The song incorporates a bugle call sampled from the “Regimental March” performed by HM Irish Guards, adding to its militaristic theme².
Lyrically, “The Glorious Land” critiques England’s involvement in warfare and its impact on society. The song juxtaposes the nurturing concept of a homeland with the stark reality of military aggression and its aftermath. Harvey’s lyrics question the glorification of national pride and highlight the devastating effects of war, including the psychological and physical damage to children.
The song received critical acclaim for its powerful message and innovative sound. It played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend political critique with evocative music. “The Glorious Land” contributed to the overall success of *Let England Shake*, which won the 2011 Mercury Prize and solidified Harvey’s status as a pioneering artist in the alternative rock scene.
「The Glorious Land」は、イギリスのオルタナティブ・ロックミュージシャン、PJハーヴィーによる曲で、2011年4月18日に彼女の8枚目のスタジオ・アルバム『Let England Shake』からの2番目のシングルとしてリリースされました。 この曲はPJハーヴィー、Flood、ジョン・パリッシュ、ミック・ハーヴィーによってプロデュースされました。音楽的には、「The Glorious Land」はオルタナティブ・ロックとエクスペリメンタル・ロックを融合し、幽霊のようなギターのアレンジメントとエレクトロニカのビートを特徴としています。この曲には、HMアイリッシュガーズが演奏する「レジメンタル・マーチ」からサンプリングされたラッパの呼び声が組み込まれており、軍事的なテーマを強調しています。
歌詞的には、「The Glorious Land」はイギリスの戦争への関与とその社会への影響を批判しています。 この曲は、祖国という養育的な概念と軍事的侵略とその余波の厳しい現実を対比させています。 ハーヴィーの歌詞は国家の誇りを称賛することに疑問を呈し、戦争の壊滅的な影響、特に子供たちへの精神的および身体的なダメージを強調しています。
この曲はその強力なメッセージと革新的なサウンドで批評家から高い評価を受けました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、政治的批判と感情的な音楽を融合させる彼女の能力を示しました。「The Glorious Land」は『Let England Shake』の全体的な成功に貢献し、2011年のマーキュリー賞を受賞し、ハーヴィーのオルタナティブ・ロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確固たるものにしました。
08. Dress (1991)
“Dress” is the debut single by English singer-songwriter PJ Harvey, released in December 1991 from her first studio album, *Dry*. The song was produced by PJ Harvey, Rob Ellis, and Mark Vernon.
Musically, “Dress” falls within the indie rock genre, characterized by its loud-quiet-loud dynamics, aggressive guitar riffs, and raw, unpolished sound. The song features a blend of acoustic and electric elements, creating a sense of urgency and intensity.
Lyrically, “Dress” explores themes of self-image, societal expectations, and the struggle to maintain individuality while trying to please others. The lyrics tell the story of a woman who wears a dress to impress a man, only to find herself uncomfortable and ultimately rejected. The metaphor of the dress symbolizes the external pressures and judgments that women often face.
“Dress” received critical acclaim upon its release, with NME naming it their single of the week. The song played a pivotal role in establishing PJ Harvey’s career, introducing audiences to her distinctive style and lyrical prowess. It set the tone for her future releases and solidified her place as a prominent figure in the alternative rock scene. The song’s success, along with the *Dry* album, helped Harvey gain recognition and influence many female musicians who followed.
「Dress」は、イギリスのシンガーソングライター、PJハーヴィーのデビューシングルで、1991年12月に彼女の最初のスタジオアルバム『Dry』からリリースされました。この曲はPJハーヴィー、ロブ・エリス、マーク・ヴァーノンによってプロデュースされました。
音楽的には、「Dress」はインディーロックのジャンルに属し、激しいギターリフと生の、未研磨の音が特徴で、ダイナミクスの変化がある楽曲です。アコースティックとエレクトリックの要素が混ざり合い、緊迫感と強度を生み出しています。
歌詞的には、「Dress」は自己イメージ、社会的期待、および他人を喜ばせるために個性を維持することの闘いをテーマにしています。歌詞は、男性を魅了するためにドレスを着る女性の物語を語っており、最終的には居心地が悪くなり拒絶されるというものです。ドレスのメタファーは、女性が直面する外部からの圧力や評価を象徴しています。
「Dress」はリリース当初から批評家の称賛を受け、NMEからは「シングル・オブ・ザ・ウィーク」に選ばれました。この曲はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、彼女の独特のスタイルと歌詞の力量を紹介しました。これは彼女の将来のリリースの基調を作り、オルタナティブロックシーンの著名な人物としての地位を確立しました。この曲の成功とともに『Dry』アルバムは、ハーヴィーに認知をもたらし、その後多くの女性ミュージシャンに影響を与えました。
07. 50ft Queenie (1993)
“50ft Queenie” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in April 1993 as the lead single from her second studio album, *Rid of Me*. The song was produced by Steve Albini, known for his raw and unpolished production style.
Musically, “50ft Queenie” blends alternative rock, punk blues, and noise rock, characterized by its aggressive and dynamic sound. The song features powerful guitar riffs, intense vocals, and a driving rhythm, creating a sense of urgency and raw energy.
Lyrically, “50ft Queenie” explores themes of gender identity and empowerment. Harvey adopts a persona that challenges traditional gender roles, expressing a desire to embody both masculine and feminine qualities. The lyrics convey a sense of defiance and confidence, with lines like “I’m the king of the world” and “You come on, measure me”.
“50ft Queenie” had a significant cultural impact, solidifying PJ Harvey’s reputation as a bold and innovative artist. The song, along with the *Rid of Me* album, received critical acclaim and is often regarded as one of the greatest albums of the 1990s. The raw and confrontational sound of “50ft Queenie” set a precedent for Harvey’s career, showcasing her ability to push boundaries and challenge norms. The song’s success helped establish her as a prominent figure in the alternative rock scene and influenced many female musicians who followed.
「50ft Queenie」は、イギリスのオルタナティブ・ロックミュージシャン、PJハーヴィーによる曲で、1993年4月に彼女の2枚目のスタジオアルバム『Rid of Me』からのリードシングルとしてリリースされました。この曲は、ローで未研磨なプロダクションスタイルで知られるスティーブ・アルビニによってプロデュースされました。
音楽的には、「50ft Queenie」はオルタナティブ・ロック、パンク・ブルース、ノイズロックを融合し、攻撃的でダイナミックなサウンドが特徴です。この曲には強力なギターリフ、激しいボーカル、そしてドライビングなリズムがあり、緊迫感と生のエネルギーを生み出しています。
歌詞的には、「50ft Queenie」はジェンダー・アイデンティティとエンパワーメントのテーマを探求しています。ハーヴィーは伝統的なジェンダーの役割に挑戦し、男性的および女性的な特質の両方を具現化しようとする欲望を表現しています。歌詞は「I’m the king of the world」や「You come on, measure me」のようなラインを通じて、挑戦的で自信に満ちた感覚を伝えています。
「50ft Queenie」は文化的に大きな影響を与え、PJハーヴィーの大胆で革新的なアーティストとしての評価を確立しました。この曲と『Rid of Me』アルバムは批評家から高い評価を受け、1990年代の偉大なアルバムの一つとされています。「50ft Queenie」の生の対決的なサウンドは、ハーヴィーのキャリアにおいて前例を作り、境界を押し広げ、規範に挑戦する彼女の能力を示しました。この曲の成功は、彼女をオルタナティブ・ロックシーンの著名な人物として確立し、後に続く多くの女性ミュージシャンに影響を与えました。
06. To Bring You My Love (1995)
“To Bring You My Love” is the title track from PJ Harvey’s third studio album, released on February 27, 1995. The song was produced by PJ Harvey herself, along with Flood and John Parish.
Musically, “To Bring You My Love” blends alternative rock, punk blues, and blues rock, creating a dark and atmospheric sound. The song features a haunting organ, heavy guitar riffs, and Harvey’s powerful vocals, which convey a sense of desperation and longing.
Lyrically, “To Bring You My Love” tells the story of a woman who has endured immense hardships and sacrifices to show her love for a man. The lyrics are filled with biblical and mythological references, adding to the song’s intense and dramatic tone.
The song received critical acclaim and is considered one of PJ Harvey’s signature tracks. It played a significant role in her career, marking her transition from indie rock to a more mainstream audience. The album *To Bring You My Love* was a commercial success, selling over one million copies worldwide and earning Harvey multiple award nominations. The song’s success helped solidify her status as a pioneering artist in the alternative rock scene and influenced many musicians who followed.
「To Bring You My Love」は、PJハーヴィーの3枚目のスタジオアルバムのタイトル曲で、1995年2月27日にリリースされました。この曲はPJハーヴィー自身とFlood、ジョン・パリッシュによってプロデュースされました。
音楽的には、「To Bring You My Love」はオルタナティブ・ロック、パンク・ブルース、ブルースロックを融合し、暗く雰囲気のあるサウンドを作り上げています。この曲には、幽玄なオルガン、重厚なギターリフ、そしてハーヴィーの力強いボーカルが特徴で、絶望と切望の感情を伝えています。
歌詞的には、「To Bring You My Love」は、男性への愛を示すために多大な苦難と犠牲を経験した女性の物語を描いています。歌詞は聖書や神話の引用で満たされ、曲の強烈で劇的なトーンを加えています。
この曲は批評家から高い評価を受け、PJハーヴィーの代表曲の一つとされています。この曲は彼女のキャリアにおいて重要な役割を果たし、インディーロックからより主流の聴衆への転機となりました。アルバム『To Bring You My Love』は商業的にも成功し、世界中で100万枚以上を売り上げ、ハーヴィーに複数の賞のノミネートをもたらしました。この曲の成功は、彼女をオルタナティブロックシーンの先駆的なアーティストとしての地位を確立し、後に続く多くのミュージシャンに影響を与えました。
05. Man-Size (1993)
“Man-Size” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in July 1993 as a single from her second studio album, *Rid of Me*. The song was produced by Steve Albini, known for his raw and unpolished production style.
Musically, “Man-Size” blends alternative rock, grunge, and punk blues, characterized by its aggressive and dynamic sound. The song features powerful guitar riffs, intense vocals, and a driving rhythm, creating a sense of urgency and raw energy.
Lyrically, “Man-Size” explores themes of gender identity and societal expectations. Harvey adopts a persona that challenges traditional gender roles, expressing a desire to embody both masculine and feminine qualities. The lyrics convey a sense of defiance and empowerment, with lines like “I’m coming up man-sized” and “Silence my lady head”.
“Man-Size” had a significant cultural impact, solidifying PJ Harvey’s reputation as a bold and innovative artist. The song, along with the *Rid of Me* album, received critical acclaim and is often regarded as one of the greatest albums of the 1990s. The raw and confrontational sound of “Man-Size” set a precedent for Harvey’s career, showcasing her ability to push boundaries and challenge norms. The song’s success helped establish her as a prominent figure in the alternative rock scene and influenced many female musicians who followed.
「Man-Size」は、イギリスのオルタナティブ・ロックミュージシャン、PJハーヴィーによる曲で、1993年7月に彼女の2枚目のスタジオアルバム『Rid of Me』からのシングルとしてリリースされました。この曲は、ローで未研磨なプロダクションスタイルで知られるスティーブ・アルビニによってプロデュースされました。
音楽的には、「Man-Size」はオルタナティブ・ロック、グランジ、パンク・ブルースを融合し、攻撃的でダイナミックなサウンドが特徴です。この曲には強力なギターリフ、激しいボーカル、そしてドライビングなリズムがあり、緊迫感と生のエネルギーを生み出しています。
歌詞的には、「Man-Size」はジェンダー・アイデンティティと社会的期待のテーマを探求しています。ハーヴィーは伝統的なジェンダーの役割に挑戦し、男性的および女性的な特質の両方を具現化しようとする欲望を表現しています。歌詞は「I’m coming up man-sized」や「Silence my lady head」のようなラインを通じて、挑戦的で自信に満ちた感覚を伝えています。
「Man-Size」は文化的に大きな影響を与え、PJハーヴィーの大胆で革新的なアーティストとしての評価を確立しました。この曲と『Rid of Me』アルバムは批評家から高い評価を受け、1990年代の偉大なアルバムの一つとされています。「Man-Size」の生の対決的なサウンドは、ハーヴィーのキャリアにおいて前例を作り、境界を押し広げ、規範に挑戦する彼女の能力を示しました。この曲の成功は、彼女をオルタナティブ・ロックシーンの著名な人物として確立し、後に続く多くの女性ミュージシャンに影響を与えました。
04. A Perfect Day Elise (1998)
“A Perfect Day Elise” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in September 1998 as the lead single from her fourth studio album, *Is This Desire?*. The song was produced by PJ Harvey, Flood, and Steve Osborne.
Musically, “A Perfect Day Elise” blends alternative rock and avant-garde elements, featuring a rumbling momentum and overloaded percussion. The song’s sound is characterized by its dynamic shifts and haunting atmosphere.
Lyrically, “A Perfect Day Elise” tells the story of a man named Joe who becomes obsessed with a woman named Elise after a one-night stand. The song draws inspiration from J.D. Salinger’s short story “A Perfect Day for Bananafish,” incorporating themes of obsession, rejection, and emotional turmoil.
The song received critical acclaim and became Harvey’s highest-charting single in the United Kingdom, peaking at number 25 on the UK Singles Chart. Its music video, directed by Maria Mochnacz, further boosted its popularity.
“A Perfect Day Elise” played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to blend literary references with raw and powerful music. The song’s success helped solidify her status as a prominent figure in the alternative rock scene and contributed to the overall acclaim of *Is This Desire?*.
「A Perfect Day Elise」は、イギリスのオルタナティブ・ロックミュージシャン、PJハーヴィーの曲で、1998年9月に彼女の4枚目のスタジオアルバム『Is This Desire?』からのリードシングルとしてリリースされました。この曲はPJハーヴィー、Flood、スティーブ・オズボーンによってプロデュースされました。
音楽的には、「A Perfect Day Elise」はオルタナティブ・ロックとアバンギャルドの要素を融合し、うねるような勢いと過負荷のパーカッションが特徴です。この曲の音は、そのダイナミックな変化と幽玄な雰囲気によって特徴付けられています。
歌詞的には、「A Perfect Day Elise」は、ジョーという男性が一夜限りの関係の後、エリーゼという女性に執着する物語を語っています。この曲はJ.D.サリンジャーの短編小説「バナナフィッシュにうってつけの日」からインスピレーションを得ており、執着、拒絶、感情的な動揺のテーマを取り入れています。
この曲は批評家から高い評価を受け、イギリスでのハーヴィーのシングルとして最高のチャート順位であるUKシングルチャートの25位に達しました。マリア・モクナズ監督によるミュージックビデオもその人気をさらに高めました。
「A Perfect Day Elise」はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、文学的な引用と生々しく力強い音楽を融合させる彼女の能力を示しました。この曲の成功は、彼女をオルタナティブロックシーンの著名な人物としての地位を確立し、『Is This Desire?』の全体的な評価にも貢献しました。
03. Good Fortune (2000)
“Good Fortune” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released on November 13, 2000, as the lead single from her fifth studio album, *Stories from the City, Stories from the Sea*. The song was produced by PJ Harvey herself, along with Mick Harvey and Rob Ellis.
Musically, “Good Fortune” blends alternative rock and indie rock, featuring a vibrant and upbeat sound with an 80’s guitar vibe. The song’s composition includes a repetitive chord pattern and a rising bass progression, creating a catchy and melodic tune.
Lyrically, “Good Fortune” explores themes of love and positivity, with Harvey reflecting on moments of happiness and good luck in her life. The lyrics make allusions to New York City, where Harvey lived prior to recording the album.
Upon its release, “Good Fortune” received positive critical acclaim and charted in both France and the United Kingdom. The song’s music video, directed by Sophie Muller, further boosted its popularity.
“Good Fortune” played a significant role in PJ Harvey’s career, showcasing her ability to create more accessible and radio-friendly music while maintaining her artistic integrity. The song’s success helped solidify her status as a prominent figure in the alternative rock scene and contributed to the overall acclaim of *Stories from the City, Stories from the Sea*.
「Good Fortune」は、イギリスのオルタナティブ・ロックミュージシャン、PJハーヴィーの曲で、2000年11月13日に彼女の5枚目のスタジオアルバム『Stories from the City, Stories from the Sea』からのリードシングルとしてリリースされました。この曲はPJハーヴィー自身とミック・ハーヴィー、ロブ・エリスによってプロデュースされました。
音楽的には、「Good Fortune」はオルタナティブ・ロックとインディー・ロックを融合し、80年代のギターの雰囲気を持つ活気に満ちたアップビートなサウンドが特徴です。この曲の作曲には反復するコードパターンと上昇するベースの進行が含まれ、キャッチーでメロディックな曲調を作り上げています。
歌詞的には、「Good Fortune」は愛とポジティブなテーマを探求し、ハーヴィーが人生の幸福な瞬間や幸運を振り返る内容になっています。歌詞には、アルバムを録音する前にハーヴィーが住んでいたニューヨーク市への言及があります。
リリース当初、「Good Fortune」は批評家から好意的な評価を受け、フランスとイギリスの両方のチャートにランクインしました。ソフィー・マラー監督によるミュージックビデオもその人気をさらに高めました。
「Good Fortune」はPJハーヴィーのキャリアにおいて重要な役割を果たし、よりアクセスしやすくラジオ向けの音楽を作りながらも彼女のアーティスティックな誠実さを維持する能力を示しました。この曲の成功は、彼女をオルタナティブ・ロックシーンの著名な人物としての地位を確立し、『Stories from the City, Stories from the Sea』の全体的な評価にも貢献しました。
02. Rid of Me (1993)
“Rid of Me” is the title track from PJ Harvey’s second studio album, released in April 1993. The song was produced by Steve Albini, known for his raw and unpolished production style. This track, along with the rest of the album, showcases a blend of alternative rock, indie rock, punk blues, and grunge.
The lyrics of “Rid of Me” explore themes of obsession, desire, and emotional turmoil. Harvey’s intense vocal delivery and the song’s dynamic shifts between quiet and loud sections create a visceral listening experience. The refrain “Don’t you wish you never, never met her?” captures the song’s dark and confrontational tone.
“Rid of Me” had a significant cultural impact, solidifying PJ Harvey’s reputation as a fearless and innovative artist. The album received critical acclaim and is often regarded as one of the greatest albums of the 1990s. It also influenced many female musicians and contributed to the rise of alternative rock in the 1990s. The raw and aggressive sound of the album set a precedent for Harvey’s career, showcasing her ability to reinvent her music and maintain artistic integrity.
「リド・オブ・ミー」は、PJハーヴェイの2枚目のスタジオアルバムのタイトル曲で、1993年4月にリリースされました。この曲は、ローファイで未磨かれたプロダクションスタイルで知られるスティーブ・アルビニがプロデュースしました。このトラックはアルバム全体と共に、オルタナティヴ・ロック、インディー・ロック、パンク・ブルース、そしてグランジのブレンドを披露しています。
「リド・オブ・ミー」の歌詞は、執着、欲望、そして感情的な混乱のテーマを探求しています。ハーヴェイの強烈なボーカルと、曲の静かと大音量のセクションのダイナミックな変化が、感覚的なリスニング体験を創り出します。リフレイン「彼女に会ったことがなければ良かったのに」は、曲のダークで対決的なトーンを捉えています。
「リド・オブ・ミー」は大きな文化的影響を与え、PJハーヴェイの無謀で革新的なアーティストとしての評判を確立しました。アルバムは絶賛され、1990年代の最も偉大なアルバムの一つと見なされることが多いです。また、多くの女性ミュージシャンに影響を与え、1990年代のオルタナティヴ・ロックの台頭に寄与しました。アルバムの生々しく攻撃的なサウンドは、ハーヴェイのキャリアの先例を作り、彼女が音楽を再発明し、芸術的な誠実さを保つ能力を示しました。
01. Down by the Water (1995)
“Down by the Water” is a song by English alternative rock musician PJ Harvey, released in February 1995 as the lead single from her third studio album, *To Bring You My Love*. The song was produced by PJ Harvey herself, along with Flood and John Parish.
The track marks a departure from Harvey’s earlier indie rock and punk blues influences, incorporating elements of blues and electronica. It features a synthesized organ, orchestral ensemble, and heavy percussion, creating a haunting and atmospheric sound.
Lyrically, “Down by the Water” tells the dark story of a woman drowning her daughter, with references to the traditional American folk song “Salty Dog Blues”. The refrain, “little fish, big fish swimming in the water, come back here, man, gimme my daughter,” adds to the eerie and unsettling theme.
The song received critical acclaim and became Harvey’s mainstream breakthrough in the United States, reaching number 2 on Billboard’s Modern Rock Tracks chart. Its music video, directed by Maria Mochnacz, received extensive rotation on MTV, further boosting its popularity. “Down by the Water” is often considered one of PJ Harvey’s defining songs, introducing her to a wider audience and solidifying her status as a pioneering artist in alternative rock.
「ダウン・バイ・ザ・ウォーター」は、イギリスのオルタナティヴ・ロックミュージシャン、PJハーヴェイによる曲で、1995年2月に彼女の3枚目のスタジオアルバム『トゥ・ブリング・ユー・マイ・ラブ』からリードシングルとしてリリースされました。この曲は、PJハーヴェイ自身とフラッド、ジョン・パリッシュによってプロデュースされました。
このトラックは、ハーヴェイの初期のインディーロックとパンクブルースの影響からの逸脱を示し、ブルースとエレクトロニカの要素を取り入れています。シンセサイザーのオルガン、オーケストラ・アンサンブル、重いパーカッションを特徴とし、幻想的で大気的なサウンドを生み出しています。
歌詞的には、「ダウン・バイ・ザ・ウォーター」は、娘を溺死させる女性の暗い物語を語っており、伝統的なアメリカのフォークソング「サルティ・ドッグ・ブルース」への言及があります。リフレイン「小さな魚、大きな魚、水の中を泳いで、ここに戻って、男よ、私の娘を返してくれ」は、不気味で不安なテーマを強調しています。
この曲は批評家から絶賛され、ビルボードのモダンロックトラックスチャートで2位に達し、アメリカでのハーヴェイの主流への突破口となりました。そのミュージックビデオは、マリア・モチナツによって監督され、MTVで広く放映され、その人気をさらに高めました。「ダウン・バイ・ザ・ウォーター」は、PJハーヴェイの定義的な曲の一つと見なされ、彼女をより広い観客に紹介し、オルタナティヴ・ロックの先駆者としての地位を固めました。