20. Pa Mis Muchachas (2022)
“Pa Mis Muchachas” is a song by Christina Aguilera featuring Becky G, Nicki Nicole, and Nathy Peluso, released as the lead single from her ninth studio album, *Aguilera* (2022). The song was produced by Rafa Arcaute and Federico Vindver, with co-production by Afo Verde and vocal production by Jean Rodríguez. It is a guaracha track that blends elements of Latin pop and urban music.
The lyrics of “Pa Mis Muchachas” celebrate womanhood and female empowerment, focusing on how a woman’s strength is passed down through generations. Aguilera, along with her collaborators, sings about embracing their true selves and supporting each other without judgment.
Culturally, “Pa Mis Muchachas” had a significant impact. It marked Aguilera’s return to Spanish-language music after nine years and was received positively by critics. The song was likened to Aguilera’s 2001 rendition of “Lady Marmalade” for its bold and empowering message. It achieved commercial success, becoming a top 20 hit in several Latin American countries and receiving a platinum certification from the RIAA. The song also earned three nominations at the 23rd Annual Latin Grammy Awards, including for Record and Song of the Year.
For Aguilera’s career, “Pa Mis Muchachas” showcased her versatility and commitment to celebrating her Latin heritage. It further solidified her status as a powerful and influential artist in both the English and Spanish music markets.
「Pa Mis Muchachas」は、クリスティーナ・アギレラがベッキーG、ニッキー・ニコール、ナティ・ペルーソと共に歌った曲で、彼女の9枚目のスタジオアルバム『Aguilera』(2022年)のリードシングルとしてリリースされました。この曲は、ラファ・アルカウテとフェデリコ・ヴィンドヴェルによってプロデュースされ、アフォ・ベルデとジャン・ロドリゲスによる共同プロデュースとボーカルプロダクションが行われました。ラテンポップとアーバンミュージックの要素を融合させたグアラチャトラックです。
「Pa Mis Muchachas」の歌詞は、女性らしさと女性のエンパワーメントを祝うもので、女性の強さが世代を超えて受け継がれる様子に焦点を当てています。アギレラと彼女のコラボレーターたちは、自分たちの本当の姿を受け入れ、互いに支え合うことを歌っています。
文化的には、「Pa Mis Muchachas」は大きな影響を与えました。アギレラが9年ぶりにスペイン語の音楽に戻ったことを示し、批評家からも好意的に受け取られました。この曲は、アギレラの2001年の「Lady Marmalade」の大胆で力強いメッセージに例えられました。商業的にも成功を収め、いくつかのラテンアメリカの国でトップ20ヒットとなり、RIAAからプラチナ認定を受けました。また、第23回ラテン・グラミー賞でレコード・オブ・ザ・イヤーとソング・オブ・ザ・イヤーを含む3つのノミネートを受けました。
アギレラのキャリアにおいて、「Pa Mis Muchachas」は彼女の多才さとラテン遺産を祝う姿勢を示しました。英語とスペイン語の音楽市場の両方で、彼女の強力で影響力のあるアーティストとしての地位をさらに確固たるものにしました。
19. Say Something (2013)
“Say Something” is a song by A Great Big World featuring Christina Aguilera, released in 2013. The song was written by Ian Axel, Chad King, and Mike Campbell, and produced by Dan Romer. It is a slow-tempo piano ballad that falls under the pop genre. The lyrics revolve around themes of heartbreak, humility, and regret, as the singers implore a lover to say something before they give up on the relationship.
The song received widespread acclaim for its powerful lyrics and emotional composition, as well as Aguilera’s vocal delivery. It peaked at number four on the Billboard Hot 100 and topped the charts in several countries, including Australia and Canada. The music video, released on November 19, 2013, features the trio singing as people act out the heartbreaking lyrics.
Culturally, “Say Something” had a significant impact. It earned A Great Big World and Aguilera a Grammy Award for Best Pop Duo/Group Performance at the 57th Annual Grammy Awards. The song’s success helped solidify Aguilera’s status as a versatile and powerful vocalist, and it remains one of her most memorable collaborations. The emotional depth and simplicity of “Say Something” continue to resonate with listeners worldwide, showcasing Aguilera’s ability to convey profound emotion through her music.
「Say Something」は、A Great Big Worldがクリスティーナ・アギレラをフィーチャーした曲で、2013年にリリースされました。この曲は、イアン・アクセル、チャド・キング、マイク・キャンベルによって書かれ、ダン・ロマーによってプロデュースされました。ポップジャンルに属するスローテンポのピアノバラードです。歌詞は、失恋、謙虚さ、後悔のテーマを中心に展開され、歌手たちは恋人に関係を諦める前に何かを言ってほしいと懇願しています。
この曲は、その力強い歌詞と感情的な構成、そしてアギレラのボーカルパフォーマンスで広く称賛されました。ビルボードホット100で4位に達し、オーストラリアやカナダなどいくつかの国でチャートのトップに立ちました。2013年11月19日にリリースされたミュージックビデオでは、トリオが歌う中で人々が心を打つ歌詞を演じています。
文化的には、「Say Something」は大きな影響を与えました。第57回グラミー賞でA Great Big Worldとアギレラに最優秀ポップデュオ/グループパフォーマンス賞をもたらしました。この曲の成功は、アギレラの多才で力強いボーカリストとしての地位を確固たるものにし、彼女の最も記憶に残るコラボレーションの一つとなりました。「Say Something」の感情的な深さとシンプルさは、世界中のリスナーに共感を呼び続け、アギレラが音楽を通じて深い感情を伝える能力を示しています。
18. Come on Over Baby (All I Want Is You) (2000)
“Come on Over Baby (All I Want Is You)” is a song by Christina Aguilera from her self-titled debut studio album, released in 2000. The song was produced by Ron Fair and Celebrity Status. It is a dance-pop and teen pop track with elements of R&B. The lyrics revolve around themes of attraction and desire, with Aguilera inviting her love interest to come over and be with her.
The song received positive reviews from critics, who praised its catchy melody and Aguilera’s vocal performance. “Come on Over Baby (All I Want Is You)” was a commercial success, reaching number one on the Billboard Hot 100 and charting in the top ten in several other countries. The music video, directed by Paul Hunter, features vibrant and energetic visuals, showcasing Aguilera’s dance moves and playful personality.
Culturally, “Come on Over Baby (All I Want Is You)” had a significant impact. It helped solidify Aguilera’s image as a pop sensation and contributed to the success of her debut album. The song’s success also marked Aguilera’s first involvement in the songwriting process, showcasing her growth as an artist. It remains one of her most iconic tracks and continues to be celebrated for its influence on pop music.
「Come on Over Baby (All I Want Is You)」は、クリスティーナ・アギレラのセルフタイトルのデビューアルバムからの曲で、2000年にリリースされました。この曲は、ロン・フェアとセレブリティ・ステータスによってプロデュースされました。ダンスポップとティーンポップのトラックで、R&Bの要素も含まれています。歌詞は、魅力と欲望のテーマを中心に展開され、アギレラが恋人に自分の元に来て一緒に過ごすように誘っています。
この曲は、キャッチーなメロディーとアギレラのボーカルパフォーマンスが批評家から高く評価されました。「Come on Over Baby (All I Want Is You)」は商業的にも成功を収め、ビルボードホット100で1位を獲得し、他のいくつかの国でもトップ10にランクインしました。ポール・ハンターが監督したミュージックビデオは、アギレラのダンスムーブと遊び心のある個性を鮮やかでエネルギッシュなビジュアルで表現しています。
文化的には、「Come on Over Baby (All I Want Is You)」は大きな影響を与えました。アギレラのポップセンセーションとしてのイメージを確立し、彼女のデビューアルバムの成功に貢献しました。この曲の成功は、アギレラが初めて作詞に関与したことを示し、アーティストとしての成長を示しました。彼女の最も象徴的な曲の一つであり、ポップミュージックへの影響力が今でも称賛されています。
17. Your Body (2012)
“Your Body” is a song by Christina Aguilera from her seventh studio album, *Lotus* (2012). The song was written by Savan Kotecha, Max Martin, Shellback, and Tiffany Amber, with production handled by Martin and Shellback. It is an electropop, R&B, and EDM track that incorporates elements of dubstep and Eurodance. The lyrics revolve around themes of desire and casual encounters, with Aguilera expressing her intention to have a one-night stand.
The song received generally positive reviews from critics, who praised Aguilera’s vocal performance and the energetic production. “Your Body” achieved moderate commercial success, peaking at number 34 on the Billboard Hot 100 and topping the Dance Club Songs chart¹. The accompanying music video, directed by Melina Matsoukas, features Aguilera as a femme fatale who seduces and kills men, and it was praised for its bold and playful visuals.
Culturally, “Your Body” marked a significant moment in Aguilera’s career as it showcased her willingness to experiment with new sounds and push boundaries. The song’s success helped solidify her status as a versatile and daring artist, and it remains a notable track in her discography. The blend of modern and electronic elements in “Your Body” also influenced the direction of her subsequent work, highlighting her ability to evolve as an artist.
「Your Body」は、クリスティーナ・アギレラの7枚目のスタジオアルバム『Lotus』(2012年)からの曲です。この曲は、サヴァン・コテチャ、マックス・マーティン、シェルバック、ティファニー・アンバーによって書かれ、マーティンとシェルバックがプロデュースを担当しました。エレクトロポップ、R&B、EDMのトラックで、ダブステップやユーロダンスの要素も取り入れています。歌詞は、欲望とカジュアルな出会いのテーマを中心に展開され、アギレラが一夜限りの関係を持つ意図を表現しています。
この曲は、アギレラのボーカルパフォーマンスとエネルギッシュなプロダクションが批評家から概ね好意的に評価されました。「Your Body」は商業的にも適度な成功を収め、ビルボードホット100で34位に達し、ダンスクラブソングチャートでトップに立ちました。メリーナ・マツーカスが監督したミュージックビデオでは、アギレラがファム・ファタールとして男性を誘惑し、殺害する様子が描かれており、その大胆で遊び心のあるビジュアルが称賛されました。
文化的には、「Your Body」はアギレラのキャリアにおいて重要な瞬間を示しました。彼女が新しいサウンドに挑戦し、境界を押し広げる意欲を示したのです。この曲の成功は、彼女の多才で大胆なアーティストとしての地位を確固たるものにし、彼女のディスコグラフィーの中でも注目すべき曲の一つとなりました。「Your Body」におけるモダンでエレクトロニックな要素の融合は、彼女のその後の作品の方向性にも影響を与え、アーティストとしての進化を示しています。
16. You Lost Me (2010)
“You Lost Me” is a song by Christina Aguilera from her sixth studio album, *Bionic* (2010). The song was written by Aguilera, Sia Furler, and Samuel Dixon, with Dixon also serving as the producer. It is a down-tempo ballad that blends elements of pop and soul. The lyrics explore themes of heartbreak and betrayal, as Aguilera sings about the emotional pain of being abandoned by a lover.
The song received positive reviews from critics, who praised Aguilera’s vocal performance and the emotional depth of the lyrics. “You Lost Me” was released as the third single from *Bionic* and achieved moderate success, topping the US Billboard Dance Club Songs chart and reaching the top twenty in Belgium and Israel. The music video, directed by Anthony Mandler, features a series of connected vignettes that highlight Aguilera’s emotional journey through a doomed romance.
Culturally, “You Lost Me” had a notable impact as it showcased Aguilera’s ability to convey deep emotion through her music. The song’s success helped solidify her status as a versatile and powerful vocalist, and it remains a standout track in her discography. The collaboration with Sia also marked a significant moment in Aguilera’s career, as it introduced her to a new creative partnership that would influence her future work.
「You Lost Me」は、クリスティーナ・アギレラの6枚目のスタジオアルバム『Bionic』(2010年)からの曲です。この曲は、アギレラ、シーア・ファーラー、サミュエル・ディクソンによって書かれ、ディクソンがプロデューサーも務めました。ポップとソウルの要素を融合させたダウンテンポのバラードです。歌詞は、恋人に捨てられたことによる心の痛みを歌い、失恋と裏切りのテーマを探求しています。
この曲は、アギレラのボーカルパフォーマンスと歌詞の感情的な深さが批評家から高く評価されました。「You Lost Me」は『Bionic』からの3枚目のシングルとしてリリースされ、適度な成功を収め、米国ビルボードダンスクラブソングチャートでトップに立ち、ベルギーとイスラエルでトップ20に入りました。アンソニー・マンドラーが監督したミュージックビデオは、破滅的なロマンスを通じてアギレラの感情的な旅を強調する一連の連続したビネットを特徴としています。
文化的には、「You Lost Me」はアギレラが音楽を通じて深い感情を伝える能力を示し、注目すべき影響を与えました。この曲の成功は、彼女の多才で力強いボーカリストとしての地位を確固たるものにし、彼女のディスコグラフィーの中でも際立った曲の一つとなりました。シーアとのコラボレーションは、アギレラのキャリアにおいて重要な瞬間を示し、彼女の将来の作品に影響を与える新しいクリエイティブパートナーシップを紹介しました。
15. Accelerate (2018)
“Accelerate” is a song by Christina Aguilera, featuring Ty Dolla $ign and 2 Chainz, released as the lead single from her eighth studio album, *Liberation* (2018). The song was produced by Kanye West, Che Pope, Mike Dean, and Eric Danchick, with co-production from Honorable C.N.O.T.E. and Charlie Heat. It is a hip-hop and trap-pop track that incorporates elements of old-school Chicago techno, glitch, electro, 1980s boogie, and contemporary R&B.
The lyrics of “Accelerate” celebrate confidence, freedom, and self-expression, with Aguilera encouraging listeners to embrace their desires and live life to the fullest. The song’s energetic and experimental style received mixed-to-positive reviews from critics, who praised its boldness and Aguilera’s vocal performance.
Culturally, “Accelerate” had a notable impact as part of Aguilera’s comeback, marking her return to the music scene after a six-year hiatus. The song became Aguilera’s tenth number-one on the US Billboard Dance Club Songs chart and was included in the setlists of her Liberation Tour and subsequent tours. For Aguilera’s career, “Accelerate” showcased her willingness to push boundaries and experiment with new sounds, further solidifying her status as a versatile and daring artist.
「Accelerate」は、クリスティーナ・アギレラがTy Dolla $ignと2 Chainzをフィーチャーした曲で、彼女の8枚目のスタジオアルバム『Liberation』(2018年)のリードシングルとしてリリースされました。この曲は、カニエ・ウェスト、チェ・ポープ、マイク・ディーン、エリック・ダンチックによってプロデュースされ、Honorable C.N.O.T.E.とチャーリー・ヒートが共同プロデュースを担当しました。ヒップホップとトラップポップのトラックで、オールドスクールのシカゴテクノ、グリッチ、エレクトロ、1980年代のブギー、現代のR&Bの要素を取り入れています。
「Accelerate」の歌詞は、自信、自由、自己表現を祝うもので、アギレラはリスナーに欲望を受け入れ、人生を最大限に楽しむように促しています。この曲のエネルギッシュで実験的なスタイルは、批評家から賛否両論の評価を受けましたが、その大胆さとアギレラのボーカルパフォーマンスが称賛されました。
文化的には、「Accelerate」はアギレラのカムバックの一環として注目され、6年ぶりの音楽シーンへの復帰を示しました。この曲は、アギレラの10曲目の米国ビルボードダンスクラブソングチャートでの1位を獲得し、彼女のLiberationツアーやその後のツアーのセットリストに含まれました。アギレラのキャリアにおいて、「Accelerate」は彼女が境界を押し広げ、新しいサウンドに挑戦する意欲を示し、多才で大胆なアーティストとしての地位をさらに確固たるものにしました。
14. Express (2010)
“Express” is a song by Christina Aguilera from the soundtrack of the 2010 film *Burlesque*. The song was co-written by Aguilera, C. “Tricky” Stewart, and Claude Kelly, with Stewart also serving as the producer. It is an uptempo electropop track that blends old-school and contemporary sounds. The lyrics celebrate confidence and sensuality, with Aguilera encouraging listeners to embrace their desires and express themselves freely.
The song received generally favorable reviews from critics, who praised its energetic style and Aguilera’s vocal performance. “Express” achieved moderate chart success, peaking at number two on the US Bubbling Under Hot 100 Singles and charting in other territories. The music video, directed by Matthew Rolston, features Aguilera performing in a burlesque setting, showcasing her character’s life as a burlesque dancer.
Culturally, “Express” had a notable impact as part of the *Burlesque* soundtrack, which introduced a new generation to the art of burlesque. The song’s success helped solidify Aguilera’s image as a versatile and daring artist, and it remains a memorable track in her discography. The blend of modern and vintage sounds in “Express” also influenced the direction of her subsequent work, highlighting her ability to evolve as an artist.
「Express」は、2010年の映画『バーレスク』のサウンドトラックからのクリスティーナ・アギレラの曲です。この曲は、アギレラ、C. “Tricky” スチュワート、クロード・ケリーによって共作され、スチュワートがプロデューサーも務めました。オールドスクールと現代のサウンドを融合させたアップテンポのエレクトロポップトラックです。歌詞は、自信と官能性を祝うもので、アギレラはリスナーに欲望を受け入れ、自由に自己表現するように促しています。
この曲は、そのエネルギッシュなスタイルとアギレラのボーカルパフォーマンスが批評家から概ね好意的に評価されました。「Express」は、米国のBubbling Under Hot 100 Singlesで2位に達し、他の地域でもチャートインするなど、適度なチャート成功を収めました。マシュー・ロルストンが監督したミュージックビデオでは、アギレラがバーレスクの設定でパフォーマンスを行い、バーレスクダンサーとしての彼女のキャラクターの生活を描いています。
文化的には、「Express」は『バーレスク』のサウンドトラックの一部として注目され、バーレスクの芸術を新しい世代に紹介しました。この曲の成功は、アギレラの多才で大胆なアーティストとしてのイメージを確固たるものにし、彼女のディスコグラフィーの中でも記憶に残る曲の一つとなりました。「Express」におけるモダンとヴィンテージのサウンドの融合は、彼女のその後の作品の方向性にも影響を与え、アーティストとしての進化を示しています。
13. Genie in a Bottle (1999)
“Genie in a Bottle” is a song by Christina Aguilera from her self-titled debut studio album, released in 1999. The song was written by Pam Sheyne, Steve Kipner, and David Frank, with Kipner and Frank serving as producers. It is a soul-pop, teen pop, and dance-pop track with elements of R&B. The lyrics use sexual metaphors to address themes of self-respect and setting boundaries in relationships.
The song received generally favorable reviews from critics, who praised Aguilera’s vocal performance and the catchy melody. “Genie in a Bottle” was a commercial success, reaching number one on the Billboard Hot 100 and topping the charts in 21 countries. It was certified double platinum in the United States for sales of over two million copies. The music video, directed by Diane Martel, was well-received and gained significant play on music channels.
Culturally, “Genie in a Bottle” had a significant impact. It played a key role in the teen pop craze of the late 1990s and established Aguilera as a major pop star. The song’s success helped launch her career, leading to the release of her debut album and subsequent hits like “What a Girl Wants”. “Genie in a Bottle” remains one of Aguilera’s signature songs and continues to be celebrated for its influence on pop music.
「Genie in a Bottle」は、クリスティーナ・アギレラのセルフタイトルのデビューアルバムからの曲で、1999年にリリースされました。この曲は、パム・シェイン、スティーブ・キプナー、デビッド・フランクによって書かれ、キプナーとフランクがプロデューサーを務めました。ソウルポップ、ティーンポップ、ダンスポップのトラックで、R&Bの要素も含まれています。歌詞は、性的なメタファーを用いて、自己尊重と関係における境界設定のテーマを扱っています。
この曲は、アギレラのボーカルパフォーマンスとキャッチーなメロディーが批評家から概ね好意的に評価されました。「Genie in a Bottle」は商業的にも成功を収め、ビルボードホット100で1位を獲得し、21カ国でチャートのトップに立ちました。米国では200万枚以上の売上でダブルプラチナ認定を受けました。ダイアン・マーテルが監督したミュージックビデオも好評を博し、音楽チャンネルで多く放映されました。
文化的には、「Genie in a Bottle」は大きな影響を与えました。1990年代後半のティーンポップブームにおいて重要な役割を果たし、アギレラを主要なポップスターとして確立しました。この曲の成功は、彼女のキャリアをスタートさせ、デビューアルバムのリリースや「What a Girl Wants」などの後続のヒット曲につながりました。「Genie in a Bottle」は、アギレラの代表曲の一つであり、ポップミュージックへの影響力が今でも称賛されています。
12. Reflection (1998)
“Reflection” is a song by Christina Aguilera, released as her debut single in 1998 for the soundtrack of Disney’s animated film *Mulan*. The song was written and produced by Matthew Wilder and David Zippel. It is a pop ballad that features Aguilera’s powerful vocals and a piano-driven melody. The lyrics explore themes of self-discovery and self-acceptance, as the protagonist reflects on her true identity and struggles with societal expectations.
The song received positive reviews from critics, who praised Aguilera’s vocal performance and the emotional depth of the lyrics. Although it did not achieve significant commercial success in the US, it helped Aguilera secure her first record deal with RCA Records. The accompanying music video, directed by Chris Applebaum, features Aguilera singing in a serene, reflective setting, which complements the song’s introspective theme.
Culturally, “Reflection” had a significant impact as it introduced Aguilera to the music industry and showcased her vocal talent. The song’s success led to the release of her self-titled debut album, which included hits like “Genie in a Bottle”. For Aguilera’s career, “Reflection” marked the beginning of her journey as a pop icon and established her as a powerful and versatile vocalist. The song remains a beloved classic and continues to resonate with listeners who appreciate its message of self-empowerment.
「Reflection」は、1998年にディズニーのアニメ映画『ムーラン』のサウンドトラックとしてリリースされたクリスティーナ・アギレラのデビューシングルです。この曲は、マシュー・ワイルダーとデビッド・ジッペルによって書かれ、プロデュースされました。ポップバラードで、アギレラの力強いボーカルとピアノを主体としたメロディーが特徴です。歌詞は、自己発見と自己受容のテーマを探求し、主人公が自分の本当のアイデンティティを振り返り、社会的な期待に苦しむ様子を描いています。
この曲は、アギレラのボーカルパフォーマンスと歌詞の感情的な深さが批評家から高く評価されました。米国では大きな商業的成功を収めませんでしたが、アギレラがRCAレコードと最初のレコード契約を結ぶのに役立ちました。クリス・アップルバウムが監督したミュージックビデオでは、アギレラが静かで内省的な設定で歌う様子が描かれており、曲の内省的なテーマを補完しています。
文化的には、「Reflection」はアギレラを音楽業界に紹介し、彼女のボーカルの才能を示す重要な影響を与えました。この曲の成功は、彼女のセルフタイトルのデビューアルバムのリリースにつながり、「Genie in a Bottle」などのヒット曲を含んでいました。アギレラのキャリアにおいて、「Reflection」はポップアイコンとしての旅の始まりを示し、彼女を強力で多才なボーカリストとして確立しました。この曲は今でも愛されるクラシックであり、自己啓発のメッセージを評価するリスナーに共感を呼び続けています。
11. Pero Me Acuerdo de Tí (2000)
“Pero Me Acuerdo de Tí” is a song by Christina Aguilera from her second studio album, *Mi Reflejo* (2000). The song was written and produced by Rudy Pérez. It is a Latin pop ballad that features a blend of electronic and pop elements. The lyrics revolve around themes of lingering memories and emotional pain, as Aguilera sings about remembering a past lover despite trying to move on.
The song received positive reviews from critics, who praised Aguilera’s vocal performance and the emotional depth of the lyrics. “Pero Me Acuerdo de Tí” was a commercial success, peaking at number eight on the Billboard Hot Latin Songs chart and number three in Spain. The music video, directed by Kevin Bray, further emphasized the song’s emotional themes.
Culturally, “Pero Me Acuerdo de Tí” had a significant impact, especially within the Latin music community. It helped Aguilera connect with her Latin roots and expand her fan base in Spanish-speaking countries. The song’s success contributed to the overall success of *Mi Reflejo*, which won a Latin Grammy Award for Best Female Pop Vocal Album. For Aguilera’s career, “Pero Me Acuerdo de Tí” showcased her versatility as an artist and solidified her status as a powerful vocalist in both the English and Spanish music markets.
「Pero Me Acuerdo de Tí」は、クリスティーナ・アギレラの2枚目のスタジオアルバム『Mi Reflejo』(2000年)からの曲です。この曲は、ルディ・ペレスによって書かれ、プロデュースされました。ラテンポップのバラードで、エレクトロニックとポップの要素を融合させています。歌詞は、過去の恋人を思い出しながらも前に進もうとする感情の痛みと記憶のテーマを中心に展開されています。
この曲は、アギレラのボーカルパフォーマンスと歌詞の感情的な深さが批評家から高く評価されました。「Pero Me Acuerdo de Tí」は商業的にも成功を収め、ビルボードホットラテンソングスチャートで8位、スペインで3位に達しました。ケビン・ブレイが監督したミュージックビデオは、曲の感情的なテーマをさらに強調しています。
文化的には、「Pero Me Acuerdo de Tí」は特にラテン音楽コミュニティにおいて大きな影響を与えました。アギレラがラテンのルーツとつながり、スペイン語圏のファン層を拡大するのに役立ちました。この曲の成功は、ラテン・グラミー賞の最優秀女性ポップボーカルアルバム賞を受賞した『Mi Reflejo』の全体的な成功にも貢献しました。アギレラのキャリアにおいて、「Pero Me Acuerdo de Tí」は彼女の多才さを示し、英語とスペイン語の音楽市場の両方で力強いボーカリストとしての地位を確固たるものにしました。
10. The Voice Within (2002)
“The Voice Within” is a song by Christina Aguilera from her fourth studio album, *Stripped* (2002). The song was written by Aguilera and Glen Ballard, with production handled by Ballard. It is a piano-driven ballad that emphasizes themes of self-empowerment and self-discovery. The lyrics encourage listeners to trust their instincts and embrace their true selves, offering a message of inner strength and resilience.
The song received mainly positive reviews from music critics, who praised Aguilera’s strong vocal performance and the inspirational message. “The Voice Within” peaked at number 33 on the Billboard Hot 100 and reached the top 10 in several international charts, including Australia, Canada, Switzerland, and the United Kingdom. The accompanying music video, directed by David LaChapelle, was filmed in black and white as a single continuous shot, and it was nominated for three MTV Video Music Awards in 2004.
Culturally, “The Voice Within” has had a lasting impact as an anthem of self-reliance and inner strength. It has been covered on several television talent shows and continues to resonate with listeners who find solace in its empowering message. For Aguilera’s career, the song further solidified her reputation as a versatile and powerful vocalist, and it remains one of her most memorable ballads.
「The Voice Within」は、クリスティーナ・アギレラの4枚目のスタジオアルバム『Stripped』(2002年)からの曲です。この曲は、アギレラとグレン・バラードによって書かれ、バラードがプロデュースを担当しました。ピアノを主体としたバラードで、自己啓発と自己発見のテーマを強調しています。歌詞は、リスナーに自分の直感を信じ、本当の自分を受け入れるように促し、内なる強さと回復力のメッセージを提供しています。
この曲は、アギレラの強力なボーカルパフォーマンスとインスピレーショナルなメッセージが音楽評論家から主に好意的に評価されました。「The Voice Within」はビルボードホット100で33位に達し、オーストラリア、カナダ、スイス、イギリスなどの国際チャートでトップ10に入りました。デヴィッド・ラシャペルが監督したミュージックビデオは、白黒で撮影され、シングルカットとして撮影され、2004年のMTVビデオミュージックアワードで3つのノミネートを受けました。
文化的には、「The Voice Within」は自己信頼と内なる強さのアンセムとして持続的な影響を与えました。いくつかのテレビタレントショーでカバーされ、その力強いメッセージに共感するリスナーに共鳴し続けています。アギレラのキャリアにおいて、この曲は彼女の多才で力強いボーカリストとしての評判をさらに確固たるものにし、彼女の最も記憶に残るバラードの一つとなっています。
09. Candyman (2006)
“Candyman” is a song by Christina Aguilera from her fifth studio album, *Back to Basics* (2006). The song was co-written by Aguilera and Linda Perry, with Perry also serving as the producer. It is a pop and jazz track that imitates swing music, with a playful and retro vibe. The lyrics are about a flirtatious and charming man, with subtle sexual undertones.
The song received positive reviews from critics, who praised its catchy melody and Aguilera’s vocal performance. “Candyman” was commercially successful, peaking at number 25 on the Billboard Hot 100 and achieving top ten positions in several countries. The music video, co-directed by Aguilera and Matthew Rolston, features Aguilera in various 1940s-inspired outfits, paying homage to The Andrews Sisters¹. The video was nominated for an MTV Video Music Award for Best Direction.
Culturally, “Candyman” had a significant impact. It showcased Aguilera’s versatility and ability to experiment with different musical styles. The song’s success helped solidify her image as a bold and daring artist, and it remains one of her most iconic tracks. The blend of modern and vintage sounds in “Candyman” also influenced the direction of her subsequent work, highlighting her ability to evolve as an artist.
「Candyman」は、クリスティーナ・アギレラの5枚目のスタジオアルバム『Back to Basics』(2006年)からの曲です。この曲は、アギレラとリンダ・ペリーによって共作され、ペリーがプロデューサーも務めました。ポップとジャズのトラックで、スウィング音楽を模倣し、遊び心のあるレトロな雰囲気を持っています。歌詞は、魅力的でチャーミングな男性についてのもので、微妙な性的ニュアンスが含まれています。
この曲は、そのキャッチーなメロディーとアギレラのボーカルパフォーマンスが批評家から高く評価されました。「Candyman」は商業的にも成功を収め、ビルボードホット100で25位に達し、いくつかの国でトップ10にランクインしました。アギレラとマシュー・ロルストンが共同監督したミュージックビデオでは、アギレラが1940年代風の衣装を着て、The Andrews Sistersに敬意を表しています。このビデオは、MTVビデオミュージックアワードの最優秀監督賞にノミネートされました。
文化的には、「Candyman」は大きな影響を与えました。アギレラの多才さと異なる音楽スタイルに挑戦する能力を示しました。この曲の成功は、彼女の大胆で挑戦的なアーティストとしてのイメージを確固たるものにし、彼女の最も象徴的な曲の一つとなりました。「Candyman」におけるモダンとヴィンテージのサウンドの融合は、彼女のその後の作品の方向性にも影響を与え、アーティストとしての進化を示しています。
08. Can't Hold Us Down (2002)
“Can’t Hold Us Down” is a song by Christina Aguilera featuring Lil’ Kim, released as the fourth single from her fourth studio album, *Stripped* (2002). The song was written by Aguilera, Scott Storch, and Matt Morris, and produced by Storch. It is an R&B and hip-hop track with elements of dancehall. The lyrics address gender-related double standards and promote female empowerment, criticizing the societal expectations that silence women.
The song received mixed reviews from critics, who were divided on its production and composition. However, it was nominated for a Grammy Award for Best Pop Collaboration with Vocals. “Can’t Hold Us Down” peaked at number 12 on the US Billboard Hot 100 and charted within the top ten in several countries, including Australia and the United Kingdom. The music video, directed by David LaChapelle, features a vibrant depiction of the 1980s Lower East Side of New York City and emphasizes the song’s feminist message.
Culturally, “Can’t Hold Us Down” has been widely recognized as a feminist anthem. It has influenced modern feminist movements by inspiring women to speak out against gender inequality and discrimination. For Aguilera’s career, the song showcased her commitment to addressing social issues through her music, further solidifying her image as a bold and empowering artist.
「Can’t Hold Us Down」は、クリスティーナ・アギレラがリル・キムをフィーチャーした曲で、彼女の4枚目のスタジオアルバム『Stripped』(2002年)からの4枚目のシングルとしてリリースされました。この曲は、アギレラ、スコット・ストーチ、マット・モリスによって書かれ、ストーチがプロデュースを担当しました。R&Bとヒップホップのトラックで、ダンスホールの要素も含まれています。歌詞は、性別に関連する二重基準に対処し、女性のエンパワーメントを促進し、女性を沈黙させる社会的期待を批判しています。
この曲は、批評家から賛否両論の評価を受け、そのプロダクションと構成について意見が分かれました。しかし、最優秀ポップコラボレーション賞にノミネートされました。「Can’t Hold Us Down」は、米国ビルボードホット100で12位に達し、オーストラリアやイギリスなどのいくつかの国でトップ10にランクインしました。デヴィッド・ラシャペルが監督したミュージックビデオは、1980年代のニューヨーク市ロウアーイーストサイドの鮮やかな描写を特徴としており、曲のフェミニストメッセージを強調しています。
文化的には、「Can’t Hold Us Down」はフェミニストのアンセムとして広く認識されています。現代のフェミニスト運動に影響を与え、女性が性別不平等や差別に対して声を上げるように促しました。アギレラのキャリアにおいて、この曲は彼女が音楽を通じて社会問題に取り組む姿勢を示し、彼女の大胆で力強いアーティストとしてのイメージをさらに確固たるものにしました。
07. Not Myself Tonight (2010)
“Not Myself Tonight” is a song by Christina Aguilera from her sixth studio album, *Bionic* (2010). The song was produced by Polow da Don and co-written by Aguilera, Ester Dean, Greg Curtis, and Jason Perry. It is an electropop, electro-R&B, and dance-pop track that explores Aguilera’s adoption of different personas on the dance floor. The lyrics convey a sense of liberation and self-expression, with Aguilera embracing her wild side and breaking free from her usual self.
The song received mixed-to-positive reviews from critics, who praised its energetic style but had varied opinions on its lyrical content. “Not Myself Tonight” peaked at number 23 on the US Billboard Hot 100 and topped the Dance Club Songs chart. The accompanying music video, directed by Hype Williams, features provocative and S&M-themed visuals, paying homage to Madonna’s “Express Yourself” video.
Culturally, “Not Myself Tonight” marked a bold statement for Aguilera, showcasing her willingness to push boundaries and experiment with her image. The song’s success helped solidify her status as a versatile and daring artist, and it remains a notable track in her discography. The song’s blend of electronic and dance elements also influenced the direction of her subsequent work, highlighting her ability to evolve as an artist.
「Not Myself Tonight」は、クリスティーナ・アギレラの6枚目のスタジオアルバム『Bionic』(2010年)からの曲です。この曲は、ポロウ・ダ・ドンがプロデュースし、アギレラ、エスター・ディーン、グレッグ・カーティス、ジェイソン・ペリーによって共作されました。エレクトロポップ、エレクトロR&B、ダンスポップのトラックで、アギレラがダンスフロアで異なるペルソナを採用する様子を探求しています。歌詞は、解放感と自己表現の感覚を伝え、アギレラが自分の野生的な一面を受け入れ、普段の自分から解放される様子を描いています。
この曲は、そのエネルギッシュなスタイルが批評家から概ね好意的に評価されましたが、歌詞の内容については意見が分かれました。「Not Myself Tonight」は、米国ビルボードホット100で23位に達し、ダンスクラブソングチャートでトップに立ちました。ハイプ・ウィリアムズが監督したミュージックビデオは、挑発的でS&Mをテーマにしたビジュアルを特徴としており、マドンナの「Express Yourself」のビデオに敬意を表しています。
文化的には、「Not Myself Tonight」はアギレラにとって大胆な声明を示し、彼女が境界を押し広げ、イメージを実験する意欲を示しました。この曲の成功は、彼女の多才で大胆なアーティストとしての地位を確固たるものにし、彼女のディスコグラフィーの中でも注目すべき曲の一つとなりました。「Not Myself Tonight」におけるエレクトロニックとダンスの要素の融合は、彼女のその後の作品の方向性にも影響を与え、アーティストとしての進化を示しています。
06. Lady Marmalade (2001)
“Lady Marmalade” is a song by Christina Aguilera, Lil’ Kim, Mýa, and Pink, released in 2001 for the *Moulin Rouge!* soundtrack. The song was produced by Missy Elliott and Rockwilder. It is a pop, hip-hop, and R&B track that incorporates elements of soul and funk. The lyrics revolve around themes of female empowerment and independence, with a provocative chorus that includes the famous French phrase “Voulez-vous coucher avec moi, ce soir?”.
The song received widespread acclaim for its bold and energetic performance, and it topped the Billboard Hot 100 for five weeks. The accompanying music video, directed by Paul Hunter, featured the artists in cabaret-inspired outfits and was praised for its vibrant and daring visuals. The video won the MTV Video Music Award for Video of the Year in 2001.
Culturally, “Lady Marmalade” had a significant impact. It introduced the classic 1974 Labelle hit to a new generation and became an anthem of female empowerment. The song’s success helped solidify Aguilera’s image as a versatile and powerful vocalist, and it remains one of her most iconic tracks. The collaboration also showcased the talents of Lil’ Kim, Mýa, and Pink, further boosting their careers.
「Lady Marmalade」は、クリスティーナ・アギレラ、リル・キム、マイア、ピンクが歌った曲で、2001年に『ムーラン・ルージュ』のサウンドトラックとしてリリースされました。この曲は、ミッシー・エリオットとロックワイルダーによってプロデュースされました。ポップ、ヒップホップ、R&Bのトラックで、ソウルとファンクの要素を取り入れています。歌詞は、女性のエンパワーメントと独立をテーマにしており、有名なフランス語のフレーズ「Voulez-vous coucher avec moi, ce soir?」を含む挑発的なコーラスが特徴です。
この曲は、その大胆でエネルギッシュなパフォーマンスで広く称賛され、ビルボードホット100で5週間トップに立ちました。ポール・ハンターが監督したミュージックビデオでは、キャバレー風の衣装を着たアーティストたちが登場し、その鮮やかで大胆なビジュアルが称賛されました。このビデオは、2001年のMTVビデオミュージックアワードで最優秀ビデオ賞を受賞しました。
文化的には、「Lady Marmalade」は大きな影響を与えました。1974年のラベルのクラシックヒットを新しい世代に紹介し、女性のエンパワーメントのアンセムとなりました。この曲の成功は、アギレラの多才で力強いボーカリストとしてのイメージを確固たるものにし、彼女の最も象徴的な曲の一つとなりました。このコラボレーションは、リル・キム、マイア、ピンクの才能も披露し、彼女たちのキャリアをさらに後押ししました。
05. Beautiful (2002)
“Beautiful” is a song by Christina Aguilera from her fourth studio album, *Stripped* (2002). The song was written and produced by Linda Perry. It is a pop and R&B ballad that discusses themes of inner beauty, self-esteem, and insecurity. Aguilera’s heartfelt delivery and powerful vocals convey a message of self-acceptance and empowerment.
The song received universal acclaim from music critics, who praised its lyrical content and Aguilera’s vocal performance. “Beautiful” was a commercial success, peaking at number two on the Billboard Hot 100 and topping the charts in several countries. It was certified double platinum in the United States for over 2 million units sold. The accompanying music video, directed by Jonas Åkerlund, earned Aguilera a GLAAD Media Award for its positive portrayal of gay and transgender people.
Culturally, “Beautiful” has had a lasting impact. It has been widely embraced as an anthem by the LGBTQ+ community for its message of self-empowerment and inner beauty. The song won the Grammy Award for Best Female Pop Vocal Performance and was nominated for Song of the Year at the 2004 ceremony. For Aguilera’s career, “Beautiful” solidified her status as a versatile and powerful vocalist, and it remains one of her most iconic tracks.
「Beautiful」は、クリスティーナ・アギレラの4枚目のスタジオアルバム『Stripped』(2002年)からの曲です。この曲は、リンダ・ペリーによって書かれ、プロデュースされました。ポップとR&Bのバラードで、内面の美しさ、自尊心、不安のテーマを扱っています。アギレラの心のこもった歌唱と力強いボーカルは、自己受容とエンパワーメントのメッセージを伝えています。
この曲は、歌詞の内容とアギレラのボーカルパフォーマンスが音楽評論家から絶賛されました。「Beautiful」は商業的にも成功を収め、ビルボードホット100で2位に達し、いくつかの国でチャートのトップに立ちました。米国では200万ユニット以上の売上でダブルプラチナ認定を受けました。ジョナス・アカーランドが監督したミュージックビデオは、ゲイやトランスジェンダーの人々のポジティブな描写でGLAADメディア賞を受賞しました。
文化的には、「Beautiful」は持続的な影響を与えました。その自己啓発と内面の美しさのメッセージは、LGBTQ+コミュニティによって広く受け入れられました。この曲は、グラミー賞の最優秀女性ポップボーカルパフォーマンス賞を受賞し、2004年の式典で最優秀楽曲賞にノミネートされました。アギレラのキャリアにおいて、「Beautiful」は彼女の多才で力強いボーカリストとしての地位を確固たるものにし、彼女の最も象徴的な曲の一つとして残っています。
04. Dirrty (2002)
“Dirrty” is a song by Christina Aguilera featuring rapper Redman, released as the lead single from her fourth studio album, *Stripped* (2002). The song was co-written by Aguilera, Dana Stinson (Rockwilder), Balewa Muhammad, and Redman, with Rockwilder and Aguilera serving as producers. It is an R&B and hip-hop track that incorporates elements of dance-pop and features a gritty, club-ready sound.
The lyrics of “Dirrty” revolve around themes of liberation, rebellion, and unapologetic self-expression. Aguilera sings about breaking free from societal expectations and embracing her true self, with a focus on partying and having a good time.
Culturally, “Dirrty” had a significant impact. The song’s music video, directed by David LaChapelle, was controversial for its provocative imagery, including scenes of mud wrestling and scantily clad dancers. Despite the backlash, the video helped Aguilera shed her “girl-next-door” image and establish herself as a bold and daring artist¹². The song peaked at number 48 on the US Billboard Hot 100 but achieved greater success internationally, topping the charts in the UK and Ireland.
For Aguilera’s career, “Dirrty” marked a turning point, showcasing her willingness to take risks and push boundaries. It remains one of her most iconic tracks and continues to influence her artistic direction.
「Dirrty」は、クリスティーナ・アギレラがラッパーのレッドマンをフィーチャーした曲で、彼女の4枚目のスタジオアルバム『Stripped』(2002年)のリードシングルとしてリリースされました。この曲は、アギレラ、ダナ・スティンソン(ロックワイルダー)、バレワ・ムハンマド、レッドマンによって共作され、ロックワイルダーとアギレラがプロデューサーを務めました。R&Bとヒップホップのトラックで、ダンスポップの要素を取り入れ、グリッティでクラブ向けのサウンドが特徴です。
「Dirrty」の歌詞は、解放、反抗、そして謝罪しない自己表現のテーマを中心に展開されています。アギレラは、社会的な期待から解放され、自分自身を受け入れ、パーティーを楽しむことに焦点を当てて歌っています。
文化的には、「Dirrty」は大きな影響を与えました。この曲のミュージックビデオは、デヴィッド・ラシャペルが監督し、泥レスリングや露出度の高いダンサーのシーンなど、挑発的なイメージで物議を醸しました。反発にもかかわらず、このビデオはアギレラが「隣の女の子」のイメージを脱却し、大胆で挑戦的なアーティストとしての地位を確立するのに役立ちました。この曲は、米国ビルボードホット100で48位に達しましたが、国際的にはより大きな成功を収め、英国とアイルランドのチャートでトップに立ちました。
アギレラのキャリアにおいて、「Dirrty」は転機となり、彼女がリスクを取り、境界を押し広げる意欲を示しました。この曲は彼女の最も象徴的な曲の一つであり、彼女のアーティスティックな方向性に影響を与え続けています。
03. Fighter (2002)
“Fighter” is a song by Christina Aguilera from her fourth studio album, *Stripped* (2002). The song was written by Aguilera and Scott Storch, who also produced it. It is characterized as a hybrid of rock and R&B, incorporating elements of arena rock and rock and roll. The lyrics of “Fighter” convey a message of empowerment and resilience, with Aguilera thanking a person who wronged her for making her stronger.
The song received positive reviews from critics, who praised Aguilera’s powerful vocals and the song’s empowering message. It peaked at number 20 on the US Billboard Hot 100 and was certified double platinum by the RIAA. The music video, directed by Floria Sigismondi, features dark and theatrical visuals, symbolizing Aguilera’s transformation and strength.
Culturally, “Fighter” became an anthem of resilience and self-empowerment, resonating with many listeners who have faced adversity. The song’s success further solidified Aguilera’s image as a versatile and powerful vocalist, and it remains one of her most iconic tracks. “Fighter” has been performed on several of her major concert tours and has been covered by various artists, showcasing its lasting impact.
「Fighter」は、クリスティーナ・アギレラの4枚目のスタジオアルバム『Stripped』(2002年)からの曲です。この曲は、アギレラとスコット・ストーチによって書かれ、ストーチがプロデュースを担当しました。アリーナロックやロックンロールの要素を取り入れたロックとR&Bのハイブリッドとして特徴付けられています。「Fighter」の歌詞は、エンパワーメントと回復力のメッセージを伝え、アギレラが彼女を傷つけた人に感謝し、彼女を強くしたことを歌っています。
この曲は、アギレラの力強いボーカルと曲の力強いメッセージが批評家から高く評価されました。米国ビルボードホット100で20位に達し、RIAAからダブルプラチナ認定を受けました。フロリア・シギスモンディが監督したミュージックビデオは、アギレラの変身と強さを象徴する暗く劇的なビジュアルを特徴としています。
文化的には、「Fighter」は回復力と自己エンパワーメントのアンセムとなり、逆境に直面した多くのリスナーに共鳴しました。この曲の成功は、アギレラの多才で力強いボーカリストとしてのイメージをさらに確固たるものにし、彼女の最も象徴的な曲の一つとして残っています。「Fighter」は、彼女の主要なコンサートツアーのいくつかで演奏され、さまざまなアーティストによってカバーされ、その持続的な影響を示しています。
02. Ain't No Other Man (2006)
“Ain’t No Other Man” is a song by Christina Aguilera from her fifth studio album, *Back to Basics* (2006). The song was co-written by Aguilera, Kara DioGuardi, Charles Martin Roane, Harold Beatty, and its producer DJ Premier. It is a fusion of pop, funk, and R&B, incorporating elements of soul, blues, and jazz. The lyrics celebrate finding a true love and were inspired by Aguilera’s marriage to Jordan Bratman in 2005.
The song received generally favorable reviews from critics, who praised its musical style and Aguilera’s vocal performance. It was commercially successful, peaking at number six on the US Billboard Hot 100 and reaching the top five in several other countries. The accompanying music video, directed by Bryan Barber, features Aguilera as her alter ego “Baby Jane” and was praised for its mature and retro-inspired visuals.
Culturally, “Ain’t No Other Man” had a significant impact. It won Aguilera a Grammy Award for Best Female Pop Vocal Performance at the 49th Annual Grammy Awards. The song’s success helped solidify Aguilera’s image as a versatile and powerful vocalist, and it remains one of her most iconic tracks. The song’s blend of modern and vintage sounds also influenced the direction of her subsequent work, showcasing her ability to evolve as an artist.
「Ain’t No Other Man」は、クリスティーナ・アギレラの5枚目のスタジオアルバム『Back to Basics』(2006年)からの曲です。この曲は、アギレラ、カーラ・ディオガルディ、チャールズ・マーティン・ロアン、ハロルド・ビーティ、プロデューサーのDJプレミアによって共作されました。ポップ、ファンク、R&Bの融合で、ソウル、ブルース、ジャズの要素を取り入れています。歌詞は、真実の愛を見つけたことを祝うもので、2005年にアギレラがジョーダン・ブラットマンと結婚したことに触発されました。
この曲は、その音楽スタイルとアギレラのボーカルパフォーマンスが批評家から概ね好意的に評価されました。商業的にも成功を収め、米国ビルボードホット100で6位に達し、他のいくつかの国でもトップ5にランクインしました。ブライアン・バーバーが監督したミュージックビデオでは、アギレラが彼女の別人格「ベイビージェーン」として登場し、その成熟したレトロなビジュアルが称賛されました。
文化的には、「Ain’t No Other Man」は大きな影響を与えました。この曲は、第49回グラミー賞で最優秀女性ポップボーカルパフォーマンス賞を受賞しました。この曲の成功は、アギレラの多才で力強いボーカリストとしてのイメージを確固たるものにし、彼女の最も象徴的な曲の一つとして残っています。「Ain’t No Other Man」におけるモダンとヴィンテージのサウンドの融合は、彼女のその後の作品の方向性にも影響を与え、アーティストとしての進化を示しています。
01. Hurt (2006)
“Hurt” is a song by Christina Aguilera from her fifth studio album, *Back to Basics* (2006). The song was written by Aguilera, Linda Perry, and Mark Ronson, and produced by Perry. It is a pop ballad that delves into the theme of loss and regret, inspired by the death of Perry’s father. The lyrics express deep sorrow and remorse for not being able to apologize to a loved one before their passing.
Musically, “Hurt” features a blend of piano, strings, and Aguilera’s powerful vocals, creating an emotionally charged atmosphere. The song received mixed-to-positive reviews from critics, who praised Aguilera’s vocal performance but had varied opinions on the production.
Culturally, “Hurt” had a significant impact. It peaked at number 19 on the Billboard Hot 100 and was certified platinum by the RIAA. The song’s music video, directed by Floria Sigismondi and co-directed by Aguilera, depicts her as a 1940s circus star dealing with her father’s death. The video won two MVPA Awards and was nominated for a Juno Award.
For Aguilera’s career, “Hurt” showcased her ability to convey deep emotion through her music, further establishing her as a versatile and powerful vocalist. The song continues to resonate with listeners worldwide, cementing its place as one of her most memorable ballads.
「Hurt」は、クリスティーナ・アギレラの5枚目のスタジオアルバム『Back to Basics』(2006年)からの曲です。この曲は、アギレラ、リンダ・ペリー、マーク・ロンソンによって書かれ、ペリーがプロデュースを担当しました。ポップバラードで、ペリーの父親の死に触発された喪失と後悔のテーマを掘り下げています。歌詞は、愛する人に謝罪することができなかったことへの深い悲しみと後悔を表現しています。
音楽的には、「Hurt」はピアノ、ストリングス、アギレラの力強いボーカルを組み合わせ、感情的に充実した雰囲気を作り出しています。この曲は、アギレラのボーカルパフォーマンスが批評家から概ね好意的に評価されましたが、プロダクションについては意見が分かれました。
文化的には、「Hurt」は大きな影響を与えました。ビルボードホット100で19位に達し、RIAAからプラチナ認定を受けました。フロリア・シギスモンディが監督し、アギレラが共同監督したミュージックビデオでは、1940年代のサーカススターとして父親の死に対処するアギレラが描かれています。このビデオは、MVPAアワードで2つの賞を受賞し、ジュノー賞にノミネートされました。
アギレラのキャリアにおいて、「Hurt」は彼女が音楽を通じて深い感情を伝える能力を示し、多才で力強いボーカリストとしての地位をさらに確固たるものにしました。この曲は世界中のリスナーに共鳴し続け、彼女の最も記憶に残るバラードの一つとしてその地位を確立しています。