20. Shutterbugg feat. Cutty (Big Boi) (2010)
“Shutterbugg feat. Cutty” is a song by American rapper Big Boi, released in 2010 as the first single from his debut solo album, Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty. The song was co-produced by Scott Storch and Big Boi himself.
The genre of “Shutterbugg” is a blend of hip hop and funktronica. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Shutterbugg” are dedicated to the paparazzi. The song represents a comeback for producer Scott Storch, who recently came back from blowing an enormous amount of money on a cocaine addiction.
Despite not charting on the Billboard Hot 100, “Shutterbugg” had a significant cultural impact. The song peaked at number 60 on the U.S. R&B Charts but failed to chart on the Billboard Hot 100. However, in the UK, the song became a top 40 hit, peaking at number 31 on the UK Singles Chart. “Shutterbugg” was listed as the fifth best song of 2010 by Pitchfork Media. The song played a crucial role in shaping Big Boi’s career.
「Shutterbugg feat.Cutty」は、アメリカのラッパーBig Boiが2010年にデビューソロアルバム「Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty」の最初のシングルとしてリリースした曲です。この曲はスコット・ストローチとビッグ・ボイ自身が共同制作しました。
「Shutterbugg」のジャンルはヒップホップとファンクトロニカの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Shutterbugg」の歌詞はパパラッチに捧げられています。この曲は、最近コカイン中毒で膨大な金額を浪費したプロデューサー、スコット・ストローチのカムバックを表しています。
ビルボードホット100にチャートインしなかったにもかかわらず、「Shutterbugg」は大きな文化的影響を与えました。この曲は米国のR&Bチャートでは60位に達しましたが、ビルボードホット100にはチャートインしませんでした。しかし、英国ではこの曲がトップ40ヒットとなり、英国シングルチャートで31位に達しました。「Shutterbugg」は、Pitchfork Mediaによって2010年の5番目に優れた曲に選ばれました。この曲は、Big Boiのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
19. Git Up, Git Out (1994)
“Git Up, Git Out” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the third and final single from their debut album, Southernplayalisticadillacmuzik, in 1994. The song was produced by OutKast and Organized Noize.
The genre of “Git Up, Git Out” is Southern hip-hop and conscious hip-hop. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Git Up, Git Out” provide a commentary on the dangers of giving in to circumstances and not doing anything with one’s life. The song features Cee-Lo and Big Gipp of Goodie Mob, and it’s about young black men who must confront their choices, and how their actions are seen by others.
Despite not charting on the Billboard Hot 100, “Git Up, Git Out” had a significant cultural impact. The song is a conscious Southern story-rap that has been featured in the 2006 film ATL, which also featured Big Boi¹. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「Git Up, Git Out」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1994年にデビューアルバム「Southernplayalisticadillacmuzik」の3枚目で最後のシングルとしてリリースされました。この曲はOutKastとOrganized Noizeによって制作されました。
「Git Up, Git Out」のジャンルは、サザンヒップホップとコンシャスヒップホップです。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Git Up, Git Out」の歌詞は、状況に屈して人生で何もしないことの危険性についてコメントしています。この曲にはGoodie MobのCee-LoとBig Gippが出演しており、自分の選択に立ち向かわなければならない若い黒人男性と、彼らの行動が他人からどのように見られるかについてです。
ビルボードホット100にチャートインしなかったにもかかわらず、「Git Up, Git Out」は大きな文化的影響を与えました。この曲は、2006年の映画ATLで取り上げられた意識的なサザンストーリーラップであり、Big Boi¹も出演しています。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
18. Roses (2004)
“Roses” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the third single from their double album, Speakerboxxx/The Love Below, in 2004. The song was produced by André 3000 and Dojo5.
The genre of “Roses” is a blend of contemporary R&B, Southern hip hop, and pop rap. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Roses” are a commentary on superficial relationships and societal perceptions. The song follows the story of a woman, Caroline, who is lauded for her beauty but overlooked for her personality. The song emphasizes the superficiality of relying solely on looks.
Despite not being a commercial success initially, “Roses” had a significant cultural impact. The song was largely popular in the United Kingdom and the United States, peaking at number four on the UK Singles Chart and number nine on the Billboard Hot 100. It also found popularity in Australia, reaching number two on the Australian Singles Chart. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「Roses」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、2004年にダブルアルバム「Speakerboxxx/The Love Below」の3枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はAndré 3000とDojo5によって制作されました。
「Roses」のジャンルは、コンテンポラリーR&B、サザンヒップホップ、ポップラップの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Roses」の歌詞は、表面的な関係と社会的認識についてのコメントです。この曲は、美しさで称賛されるが、性格は見過ごされている女性、キャロラインの物語です。この曲は、見た目だけに頼ることの浅薄さを強調しています。
当初は商業的に成功しなかったものの、「Roses」は大きな文化的影響を与えました。この曲はイギリスとアメリカで広く人気があり、UKシングルチャートで4位、ビルボードホット100で9位を記録しました。また、オーストラリアでも人気を博し、オーストラリアシングルチャートで2位を獲得しました。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
17. The Way You Move (2003)
“The Way You Move feat. Sleepy Brown” is a hip-hop and soul song by the American hip-hop duo OutKast, performed by its member Big Boi. The song was released as the fourth single from their double album project, Speakerboxxx/The Love Below, in 2003. The song was produced by Big Boi and Carl-Mo.
The lyrics of “The Way You Move” are a light-hearted dedication to women, combining elements of bass music, Atlanta-style southern hip hop, and 1970s soul music. The song’s instrumental track is punctuated with the prominent live horn section “Hornz Unlimited” of Atlanta reminiscent of Earth, Wind and Fire, which features Sleepy Brown singing in a style inspired by the work of Motown star Marvin Gaye.
Despite not being a commercial success initially, “The Way You Move” had a significant cultural impact. The song peaked at number one on the US Billboard Hot 100 the following year, becoming OutKast’s third number-one pop single, and the 900th for Billboard. In 2009, it was named the 22nd most successful song of the 2000s on the Billboard Hot 100 Songs of the Decade. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「The Way You Move feat.Sleepy Brown」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastのヒップホップとソウルソングで、そのメンバーであるBig Boiが演奏しています。この曲は、2003年にダブルアルバムプロジェクト「Speakerboxxx/The Love Below」の4枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はBig BoiとCarl-Moによって制作されました。
「The Way You Move」の歌詞は、女性への軽快な賛辞で、ベースミュージック、アトランタスタイルのサザンヒップホップ、1970年代のソウルミュージックの要素を組み合わせています。この曲の楽器トラックは、アース、ウィンド、アンド、ファイアを彷彿とさせるアトランタの著名なライブホーンセクション「Hornz Unlimited」で区切られ、モータウンスターのマヴィン・ゲイの作品に触発されたスタイルでスリーピー・ブラウンが歌っています。
当初は商業的に成功しなかったものの、「The Way You Move」は大きな文化的影響を与えました。この曲は翌年、米国ビルボードホット100で1位を獲得し、OutKastの3番目のナンバーワンポップシングルとなり、ビルボードの900番目になりました。2009年には、ビルボードホット100ソングスオブザデケードで2000年代で22番目に成功した曲に選ばれました。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
16. Skew It On the Bar-B (1998)
“Skew It On the Bar-B feat. Raekwon” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the lead single from their third studio album, Aquemini, in 1998. The song was produced by OutKast and Organized Noize.
The genre of “Skew It On the Bar-B” is Southern hip-hop. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Skew It On the Bar-B” feature verses from André 3000, Raekwon, and Big Boi, respectively. The song’s lyrics explore themes of old school players to new school fools, and the determination not to lose.
Despite not charting on the Billboard Hot 100, “Skew It On the Bar-B” had a significant cultural impact. The song features Raekwon, marking the first non-Dungeon Family feature off of an OutKast album. Raekwon’s verse was ranked 13 on Complex’s list of the 50 Best Guest Verses of All Time. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「Skew It On the Bar-B feat.Raekwon」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1998年に3枚目のスタジオアルバム「Aquemini」のリードシングルとしてリリースされました。この曲はOutKastとOrganized Noizeによって制作されました。
「Skew It On the Bar-B」のジャンルはサザンヒップホップです。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Skew It On the Bar-B」の歌詞には、André 3000、Raekwon、Big Boiの各ヴァースが含まれています。この曲の歌詞は、古い学校のプレイヤーから新しい学校の愚か者まで、負けないという決意まで、さまざまなテーマを探求しています。
ビルボードホット100にチャートインしなかったにもかかわらず、「Skew It On the Bar-B」は大きな文化的影響を与えました。この曲にはRaekwonが出演し、OutKastアルバムの最初の非Dungeon Familyフィーチャーとなりました。Raekwonのヴァースは、Complexの「史上最高のゲストヴァース50選」で13位にランクインしました。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
15. Morris Brown (2006)
“Morris Brown feat. Scar & Sleepy Brown” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the second single from their sixth studio album, Idlewild, in 2006. The song was produced by André 3000.
The genre of “Morris Brown” is hip-hop². The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Morris Brown” are themed after the legendary Morris Brown Marching Wolverines of Morris Brown College, located in Vine City, Atlanta, Georgia. The song features guest vocals from Scar and Sleepy Brown, along with Janelle Monae, who lends her voice in the hook and on Sleepy Brown’s verse.
Despite not being a commercial success, “Morris Brown” had a significant cultural impact. The single peaked at #43 in the UK, and peaked at #95 on the Billboard Hot 100 chart. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career. It was produced during the recording of the Stankonia tracks, but was not released.
「Morris Brown feat.Scar& Sleepy Brown」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、2006年に6枚目のスタジオアルバム「Idlewild」の2枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はAndré 3000によって制作されました。
「Morris Brown」のジャンルはヒップホップ²です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Morris Brown」の歌詞は、ジョージア州アトランタのヴァインシティにあるモリスブラウン大学の伝説的なモリスブラウンマーチングウルヴァリンズをテーマにしています。この曲には、スカー、スリーピー・ブラウン、そしてフックとスリーピー・ブラウンのヴァースで声を貸すジャネル・モナエのゲストボーカルがフィーチャーされています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「Morris Brown」は大きな文化的影響を与えました。このシングルは英国で43位、ビルボードホット100チャートで95位を記録しました。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。Stankoniaトラックの録音中に制作されましたが、リリースされませんでした。
14. So Fresh, So Clean (2001)
“So Fresh, So Clean” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the fourth single from their fourth studio album, Stankonia, in 2001. The song was produced by OutKast and Organized Noize.
The genre of “So Fresh, So Clean” is a blend of hip-hop and G-funk. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “So Fresh, So Clean” celebrate Southern pride and swagger. The song portrays the challenges faced by individuals in marginalized communities and emphasizes the importance of resilience and determination in overcoming adversity.
Despite not being a commercial success, “So Fresh, So Clean” had a significant cultural impact. The song launched OutKast’s career and was a game-changer for all in the Dirty South. The single was certified platinum by the Recording Industry Association of America (RIAA) in October 2020. The song peaked at #30 on the Billboard Hot 100, making it one of the highest-charting singles from the group’s album Stankonia. The song was later featured in the 2002 film 8 Mile.
「So Fresh, So Clean」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、2001年に4枚目のスタジオアルバム「Stankonia」の4枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はOutKastとOrganized Noizeによって制作されました。
「So Fresh, So Clean」のジャンルは、ヒップホップとG-ファンクの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「So Fresh, So Clean」の歌詞は、南部の誇りと自信を称えています。この曲は、疎外されたコミュニティに住む人々が直面する課題を描き、逆境を克服するための回復力と決意の重要性を強調しています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「So Fresh, So Clean」は大きな文化的影響を与えました。この曲はOutKastのキャリアをスタートさせ、ダーティサウスのすべての人にとってゲームチェンジャーとなりました。このシングルは、2020年10月にアメリカレコード協会(RIAA)によってプラチナ認定されました。この曲はビルボードホット100で30位を記録し、グループのアルバムStankoniaの中で最も高いチャートシングルの1つとなりました。この曲は後に2002年の映画8マイルに登場しました。
13. I swear, I Really Wanted To Make A 'Rap'... (2022)
“I swear, I Really Wanted To Make A ‘Rap’…” is a song by American musician André 3000, released as the opening track from his debut studio album New Blue Sun in 2023. The song was produced by André 3000 and Carlos Niño.
The genre of the song is instrumental and ambient, without vocals. It features instrumental contributions from André 3000 on flute, Carlos Niño on percussion and production, Surya Botofasina on keyboard, and Nate Mercereau on guitar.
The song does not have lyrics to remark upon. However, the title of the song reveals a double meaning; metaphorically, the wind blew him to create and release a different kind of music, and at the same time, blowing air (wind) through a flute and other wind instruments is a major element of the song, and the album New Blue Sun as a whole.
Upon its debut on the Billboard Hot 100, the song became the longest song to chart on the Hot 100, overtaking Tool’s “Fear Inoculum”. The song is all about wind and breathing, and it’s clear that this album did not contain rap, not wanting to mislead people.
「I swear, I Really Wanted To Make A ‘Rap’…」は、アメリカのミュージシャンAndré3000による曲で、2023年にデビュースタジオアルバムNew Blue Sunのオープニングトラックとしてリリースされました。この曲はAndré 3000とCarlos Niñoによって制作されました。
この曲のジャンルは、ボーカルのないインストゥルメンタルとアンビエントです。フルートでのAndré 3000、パーカッションと制作のCarlos Niño、キーボードのSurya Botofasina、ギターのNate Mercereauによるインストゥルメンタルの貢献が特徴です。
この曲にはコメントする歌詞がありません。しかし、この曲のタイトルには二重の意味があります。比喩的に言えば、風が彼を別の種類の音楽を作り出しリリースするように吹き、同時にフルートや他の管楽器に空気(風)を吹き込むことは、この曲とアルバムNew Blue Sun全体の主要な要素です。
ビルボードホット100でデビューしたこの曲は、Toolの「Fear Inoculum」を抜いて、ホット100でチャートインした最長の曲になりました。この曲は風と呼吸についてすべてであり、このアルバムにはラップが含まれていないことは明らかで、人々を誤解させたくありません。
12. Southernpayalisticadillacmuzik (1994)
“Southernpayalisticadillacmuzik” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the second single from their debut studio album of the same name in 1994¹. The song was produced by OutKast and Organized Noize.
The genre of “Southernpayalisticadillacmuzik” is a blend of Southern hip hop and G-funk. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Southernpayalisticadillacmuzik” explore themes of Southern pride, street life, and the pursuit of the American dream. The song portrays the challenges faced by individuals in marginalized communities and emphasizes the importance of resilience and determination in overcoming adversity.
Despite not being a commercial success, “Southernpayalisticadillacmuzik” had a significant cultural impact. The song launched OutKast’s career and was a game-changer for all in the Dirty South. The single was certified gold on May 12, 1994, selling over 500,000 copies. The song peaked at #37 on the Billboard Hot 100, making it the highest-charting single from the group’s debut album. The song was later featured in the 2002 film 8 Mile.
「Southernpayalisticadillacmuzik」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1994年にデビュースタジオアルバムの2枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はOutKastとOrganized Noizeによって制作されました。
「Southernpayalisticadillacmuzik」のジャンルは、サザンヒップホップとG-ファンクの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Southernpayalisticadillacmuzik」の歌詞は、南部の誇り、ストリートライフ、アメリカンドリームの追求をテーマにしています。この曲は、疎外されたコミュニティに住む人々が直面する課題を描き、逆境を克服するための回復力と決意の重要性を強調しています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「Southernpayalisticadillacmuzik」は大きな文化的影響を与えました。この曲はOutKastのキャリアをスタートさせ、ダーティサウスのすべての人にとってゲームチェンジャーとなりました。このシングルは1994年5月12日にゴールド認定され、50万枚以上を売り上げました。この曲はビルボードホット100で37位を記録し、グループのデビューアルバムの中で最も高いチャートシングルとなりました。この曲は後に2002年の映画8マイルに登場しました。
11. 13th Floor / Growing Old (1996)
“13th Floor / Growing Old” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released from their second studio album, ATLiens, in 1996¹. The song was produced by OutKast and Organized Noize¹.
The genre of “13th Floor / Growing Old” is a blend of Southern Rap and Alternative Hip-Hop. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “13th Floor / Growing Old” provide a commentary on the state of hip-hop in the mid-90s, focusing on the degradation of the genre by artists who promote materialism and perpetuate negative stereotypes. The song also touches on broader societal issues, such as racism and inequality. The Big Rube spoken word intro sets the tone for the rest of the song, speaking about the battle between good and evil, deception, and the need for people to be true to themselves.
Despite not being a commercial success, “13th Floor / Growing Old” had a significant cultural impact. The song is a commentary on the state of hip-hop in the mid-90s, with a focus on the degradation of the genre by artists who promote materialism and perpetuate negative stereotypes. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「13th Floor / Growing Old」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1996年に2枚目のスタジオアルバム「ATLiens」からリリースされました。この曲はOutKastとOrganized Noizeによって制作されました。
「13th Floor / Growing Old」のジャンルは、サザンラップとオルタナティブヒップホップの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「13th Floor / Growing Old」の歌詞は、1990年代半ばのヒップホップの状態についてのコメントで、物質主義を推進し、否定的なステレオタイプを永続させるアーティストによるジャンルの劣化に焦点を当てています。この曲は、人種差別や不平等などのより広い社会問題にも触れています。ビッグルーベの語り口の導入部は、善と悪の戦い、欺き、人々が自分自身に忠実である必要性について語り、曲の残りの部分のトーンを設定しています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「13th Floor / Growing Old」は大きな文化的影響を与えました。この曲は、1990年代半ばのヒップホップの状態についてのコメントで、物質主義を推進し、否定的なステレオタイプを永続させるアーティストによるジャンルの劣化に焦点を当てています。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
10. SpottieOttieDopaliscious (1998)
“SpottieOttieDopaliscious” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released from their third studio album, Aquemini, in 1998. The song was produced by OutKast.
The genre of “SpottieOttieDopaliscious” is a blend of Southern Rap and Alternative Hip-Hop. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “SpottieOttieDopaliscious” were inspired by a time when André 3000, Big Boi, and Mr. DJ were reminiscing about old times. The song embellishes a night at Charles Disco, a real-life club that the group used to break into during their high school days.
Despite not being a commercial success, “SpottieOttieDopaliscious” had a significant cultural impact. The song has been sampled in more than 30 songs. It perfectly encapsulates Aquemini’s essence, with André and Big Boi showcasing their different approaches and thought processes for each track, and having these differing styles mesh. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career. It was off of Aquemini and with that album specifically OutKast was trying to push themselves creatively which resulted in a lot of live instrumentation.
「SpottieOttieDopaliscious」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1998年に3枚目のスタジオアルバム「ATLiens」からリリースされました。この曲はOutKastによって制作されました。
「SpottieOttieDopaliscious」のジャンルは、サザンラップとオルタナティブヒップホップの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「SpottieOttieDopaliscious」の歌詞は、André 3000、Big Boi、Mr.DJが昔のことを思い出していたときにインスピレーションを得ました。この曲は、グループが高校時代に侵入していた実在のクラブ、チャールズディスコでの夜を飾っています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「SpottieOttieDopaliscious」は大きな文化的影響を与えました。この曲は30曲以上でサンプリングされています。AndréとBig Boiが各トラックに対して異なるアプローチと思考プロセスを披露し、これらの異なるスタイルが融合することで、Aqueminiの本質を完璧に捉えています。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。この曲はAqueminiの曲で、OutKastは特にこのアルバムで創造的に自分自身を押し上げようとしており、その結果多くのライブ楽器が使用されました。
09. Da Art of Storytellin' (Pt. 1) (1999)
“Da Art of Storytellin’ (Pt. 1)” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the third and final single from their third studio album, Aquemini, in 1999¹. The song was produced by OutKast and Mr. DJ.
The genre of “Da Art of Storytellin’ (Pt. 1)” is alternative hip hop. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Da Art of Storytellin’ (Pt. 1)” delve into the art of storytelling, with Big Boi and André 3000 sharing a few of their own stories. The song opens with Big Boi recounting an encounter with a woman named Suzy Skrew, and André 3000’s verse tells the story of a girl named Sasha Thumper.
Despite not being a commercial success, “Da Art of Storytellin’ (Pt. 1)” had a significant cultural impact. The song is widely considered one of OutKast’s best songs. In 2020, The Ringer ranked the song number nine on their list of the 50 greatest OutKast songs, and in 2021, The Guardian ranked the song number four on their list of the 20 greatest OutKast songs. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「Da Art of Storytellin’(Pt.1)」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1999年に3枚目のスタジオアルバム「ATLiens」から3枚目で最後のシングルとしてリリースされました。この曲はOutKastとMr.DJによって制作されました。
「DaArt of Storytellin’(Pt.1)」のジャンルはオルタナティブヒップホップです。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「DaArt of Storytellin’(Pt.1)」の歌詞は、ストーリーテリングという芸術に深く入り込み、BigBoiとAndré 3000が自分のストーリーをいくつか共有しています。この曲は、Big BoiがSuzy Skrewという女性との出会いを語るところから始まり、André 3000のヴァースはSasha Thumperという少女の物語を語っています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「Da Art of Storytellin’(Pt.1)」は大きな文化的影響を与えました。この曲はOutKastの最高の曲の1つと広く考えられています。2020年、TheRingerは、この曲をOutKastの50の最高の曲のリストで9位にランク付けし、2021年、The Guardianは、この曲をOutKastの20の最高の曲のリストで4位にランク付けしました。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
08. Player's Ball (1993)
“Player’s Ball” is the debut single from the American hip-hop duo OutKast, released on November 19, 1993. The song was produced by OutKast and Organized Noize.
The genre of “Player’s Ball” is a blend of hip-hop and G-funk. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Player’s Ball” explore themes of survival, ambition, camaraderie, and the pursuit of success. The song portrays the challenges faced by individuals in marginalized communities and emphasizes the importance of resilience and determination in overcoming adversity.
Despite not being a commercial success, “Player’s Ball” had a significant cultural impact. The song launched OutKast’s career and was a game-changer for all in the Dirty South. The single was certified gold on May 12, 1994, selling over 500,000 copies. The song peaked at #37 on the Billboard Hot 100, making it the highest-charting single from the group’s debut album¹. The song was later featured in the 2002 film 8 Mile.
「Player’s Ball」は、1993年11月19日にリリースされたアメリカのヒップホップデュオOutKastのデビューシングルです。この曲はOutKastとOrganized Noizeによって制作されました。
「Player’s Ball」のジャンルは、ヒップホップとG-ファンクの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Player’s Ball」の歌詞は、サバイバル、野心、友情、成功の追求をテーマにしています。この曲は、疎外されたコミュニティに住む人々が直面する課題を描き、逆境を克服するための回復力と決意の重要性を強調しています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「Player’s Ball」は大きな文化的影響を与えました。この曲はOutKastのキャリアをスタートさせ、ダーティサウスのすべてにとってゲームチェンジャーとなりました。このシングルは1994年5月12日にゴールド認定され、50万枚以上を売り上げました。この曲はビルボードホット100で37位を記録し、グループのデビューアルバムの中で最も高いチャートシングルとなりました。この曲は後に2002年の映画8マイルに登場しました。
07. Ghetto Musick (2003)
“Ghetto Musick” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the fourth and final single from their fifth studio album, Speakerboxxx/The Love Below, in 2003. The song was produced by André 3000 and OutKast.
The genre of “Ghetto Musick” is a blend of hip-hop, funk, and neo-soul. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Ghetto Musick” explore themes of survival and success within the ghetto, and how music can be a vehicle for escape and expression. The song emphasizes the need to find a way out of the ghetto, without resorting to violence or criminal activity.
Despite not being a commercial success, “Ghetto Musick” had a significant cultural impact. The song charted at number 55 in the United Kingdom in October 2003¹. It played a crucial role in shaping OutKast’s career. The song’s release as part of a double album enabled OutKast to explore different musical styles, with Speakerboxxx representing Big Boi’s hip-hop influences and The Love Below showcasing André 3000’s experimental, multi-genre approach.
「Ghetto Musick」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、2003年に5枚目のスタジオアルバム「Speakerboxxx/The Love Below」の4枚目で最後のシングルとしてリリースされました。この曲はAndré3000とOutKastによって制作されました。
「Ghetto Musick」のジャンルは、ヒップホップ、ファンク、ネオソウルの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Ghetto Musick」の歌詞は、ゲットーでのサバイバルと成功をテーマにしており、音楽が逃避と表現の手段となる方法を探る方法を強調しています。この曲は、暴力や犯罪行為に訴えることなく、ゲットーから抜け出す方法を見つける必要性を強調しています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「Ghetto Musick」は大きな文化的影響を与えました。この曲は2003年10月にイギリスで55位にランクインしました。OutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。この曲のダブルアルバムの一部としてのリリースにより、OutKastは異なる音楽スタイルを探求することができ、SpeakerboxxxはBig Boiのヒップホップの影響を代表し、The Love BelowはAndré3000の実験的で多ジャンルのアプローチを披露しました。
06. Elevators (Me & You) (1996)
“Elevators (Me & You)” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the lead single from their second studio album, ATLiens, in 1996. The song was produced by OutKast themselves.
The genre of “Elevators (Me & You)” is a blend of hip-hop, alternative hip-hop, and trip-hop. The song is known for its unique sound that combines reversed drum programming and keyboard programming.
The lyrics of “Elevators (Me & You)” explore themes of self-identity, resilience, and the pursuit of authenticity. The song tells a story of two friends who began their journey on the MARTA public transportation system and worked their way up to success.
Despite not being a commercial success, “Elevators (Me & You)” had a significant cultural impact. The song conveys the struggles and triumphs of pursuing a career in the music industry. It peaked at number 12 on the Billboard Hot 100, OutKast’s highest-peaking song on the chart until the release of “Ms. Jackson” in 2000. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「Elevators(Me & You)」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1996年に2枚目のスタジオアルバム「ATLiens」のリードシングルとしてリリースされました。この曲はOutKast自身によって制作されました。
「Elevators(Me & You)」のジャンルは、ヒップホップ、オルタナティブヒップホップ、トリップホップの融合です。この曲は、逆さまのドラムプログラミングとキーボードプログラミングを組み合わせた独特のサウンドで知られています。
「Elevators(Me & You)」の歌詞は、自己同一性、回復力、本物の追求をテーマにしています。この曲は、MARTA公共交通機関で旅を始め、成功を収めた2人の友人の物語です。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「Elevators(Me & You)」は大きな文化的影響を与えました。この曲は、音楽業界でのキャリアを追求する苦労と勝利を伝えています。2000年の「Ms.Jackson」のリリースまで、ビルボードホット100でOutKastの最高峰の曲でした。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
05. ATLiens (1996)
“ATLiens” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the second single from their second studio album, ATLiens, in 1996. The song was produced by OutKast themselves.
The genre of “ATLiens” is a blend of Southern hip hop and alternative hip hop. The record features outer space-inspired production sounds, with OutKast incorporating elements of dub and gospel into the compositions.
The lyrics of “ATLiens” explore themes of identity, race, and alienation. The song describes feeling like outsiders in their own city and highlights the struggles of growing up in a world that doesn’t always accept you.
Despite not being a commercial success, “ATLiens” had a significant cultural impact. The album’s title, a portmanteau of “ATL” (an abbreviation of Atlanta, Georgia, the duo’s hometown) and “aliens”, has been interpreted by critics as a commentary about the feeling of being isolated from American culture. The song is widely considered one of OutKast’s best songs² and played a crucial role in shaping OutKast’s career. It helped put the South on the hip-hop map and further expanded the boundaries of the hip-hop genre.
「ATLiens」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1996年に2枚目のスタジオアルバム「ATLiens」のリードシングルとしてリリースされました。この曲はOutKast自身によって制作されました。
「ATLiens」のジャンルは、サザンヒップホップとオルタナティブヒップホップの融合です。このレコードは宇宙空間をテーマにしたプロダクションサウンドを特徴としており、OutKastはダブとゴスペルの要素を楽曲に組み込んでいます。
「ATLiens」の歌詞は、アイデンティティ、人種、疎外をテーマにしています。この曲は、自分の街でよそ者のような気分になることを歌っており、いつも自分を受け入れてくれる世界で育つことの苦労を強調しています。
商業的な成功を収めなかったにもかかわらず、「ATLiens」は大きな文化的影響を与えました。アルバムのタイトルは、「ATL」(デュオの故郷であるジョージア州アトランタの略称)と「エイリアン」を組み合わせた造語で、批評家からはアメリカ文化から孤立しているという感覚についてのコメントとして解釈されています。この曲はOutKastの最高の曲の1つと広く考えられており、OutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。南部をヒップホップマップに乗せ、ヒップホップジャンルの境界をさらに広げました。
04. Ms. Jackson (2000)
“Ms. Jackson” is a song by the American hip-hop duo OutKast, specifically performed by members André 3000 and Big Boi. Released as the second single from their fourth album, Stankonia, on October 24, 2000, it was produced by OutKast and Mr. DJ under the name Earthtone III.
The song’s genre is a blend of hip-hop and R&B. It’s known for its unique sound that combines reversed bongo drums, giving it an unusual, distorted feel.
The lyrics of “Ms. Jackson” are a heartfelt apology to the mother of a former lover, exploring themes of regret, communication, and the complexities of relationships. The song was inspired, in part, by André 3000’s relationship with Erykah Badu and her mother.
“Ms. Jackson” had a significant cultural impact and was a commercial success, topping the US Billboard Hot 100 chart⁵. It won the Grammy Award for Best Rap Performance by a Duo or Group at the 44th Annual Grammy Awards. The song played a crucial role in shaping OutKast’s career, becoming one of their most successful songs.
「Ms.Jackson」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、メンバーのAndré3000とBig Boiが演奏しています。2000年10月24日に4枚目のアルバム「Stankonia」の2枚目のシングルとしてリリースされ、OutKastとMr.DJがEarthtoneIIIという名前で制作しました。
この曲のジャンルは、ヒップホップとR&Bの融合です。逆さまのボンゴドラムを組み合わせた独特のサウンドで知られており、独特の歪んだ感覚を与えています。
「Ms.Jackson」の歌詞は、元恋人の母親への心からの謝罪であり、後悔、コミュニケーション、そして人間関係の複雑さをテーマにしています。この曲は、André3000とErykah Baduと彼女の母親の関係に部分的に触発されました。
「Ms.Jackson」は大きな文化的影響を与え、商業的にも成功を収め、米国ビルボードホット100チャートを上回りました。544回目のグラミー賞で、デュオまたはグループによる最優秀ラップパフォーマンス賞を受賞しました。この曲はOutKastのキャリア形成に重要な役割を果たし、彼らの最も成功した曲の1つになりました。
03. Rosa Parks (1998)
“Rosa Parks” is a song by the American hip-hop duo OutKast, released as the second single from their album Aquemini in 1998. The song was produced by OutKast themselves.
The genre of “Rosa Parks” is alternative hip-hop. The song is known for its unique sound that blends hip-hop with the black church aesthetic of tambourines and choirs.
The lyrics of “Rosa Parks” celebrate black culture, unity, progress, and resilience. The song makes references to Civil Rights-era heroes and events, specifically Rosa Parks’ refusal to give up her seat on the bus. The chorus tells people to move to the back of the bus and suggests that they join in with Big Boi and the Dungeon Family to make the party jump.
Despite a lawsuit from Rosa Parks, who felt her name was misappropriated, the song had a significant cultural impact. It is widely considered one of OutKast’s best songs, and it established OutKast’s legitimacy as pioneers. The song was a minor success on the Billboard Hot 100, peaking at No. 55, and played a crucial role in shaping OutKast’s career.
「Rosa Parks」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、1998年にアルバムAqueminiの2枚目のシングルとしてリリースされました。この曲はOutKast自身によって制作されました。
「Rosa Parks」のジャンルはオルタナティブヒップホップです。この曲は、ヒップホップとタンバリンや合唱団の黒人教会の美学を融合させた独特のサウンドで知られています。
「Rosa Parks」の歌詞は、黒人文化、団結、進歩、回復力を称えています。この曲は、公民権時代のヒーローや出来事、特にバスの席を譲らなかったローザ・パークスに言及しています。コーラスは、人々にバスの後ろに移動して、Big BoiとDungeon Familyと一緒にパーティーを盛り上げるように勧めています。
自分の名前が不正使用されたと感じたローザ・パークスからの訴訟にもかかわらず、この曲は大きな文化的影響を与えました。この曲はOutKastの最高の曲の1つと広く考えられており、OutKastのパイオニアとしての正当性を確立しました。この曲はビルボードホット100で55位に達し、わずかな成功を収めましたが、OutKastのキャリア形成に重要な役割を果たしました。
02. B.O.B. (Bombs Over Baghdad) (2000)
“B.O.B. (Bombs Over Baghdad)” is a song by the American rap duo OutKast from their fourth studio album, Stankonia. Released as the album’s lead single on August 29, 2000, it was produced by OutKast and Mr. DJ under the name Earthtone III.
The song’s genre is a blend of alternative hip hop, experimental hip hop, drum and bass, big beat, rap rock, and dance. It’s characterized by its high-speed tempo beat, jittery drum’n’bass rhythms, and combines guitars, organs, and gospel vocals.
The lyrics of “B.O.B.” shed light on the harsh realities of life in the ghetto. The title, “Bombs Over Baghdad”, is a strong statement, alluding to intense and possibly chaotic situations that mirror the hardships experienced in deprived areas.
Despite not being a huge commercial success, “B.O.B.” has been cited as one of the greatest songs of all time by publications such as Pitchfork, Rolling Stone, Blender, and Complex. It played a significant role in shaping OutKast’s career and became popular during the Iraq War. The song’s influence is so profound that the Atlanta rapper B.o.B took his name from this song.
「B.O.B.(BombsOver Baghdad)」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの4枚目のスタジオアルバム「Stankonia」からの曲です。2000年8月29日にアルバムのリードシングルとしてリリースされ、OutKastとMr.DJがEarthtoneIIIという名前で制作しました。
この曲のジャンルは、オルタナティブヒップホップ、エクスペリメンタルヒップホップ、ドラムンベース、ビッグビート、ラップロック、ダンスの融合です。高速テンポのビート、ぎくしゃくしたドラムンベースのリズムが特徴で、ギター、オルガン、ゴスペルボーカルを組み合わせています。
「B.O.B.」の歌詞は、ゲットーでの厳しい現実に光を当てています。タイトルの「BombsOver Baghdad」は、貧困地域で経験した困難を反映した激しい、そしておそらく混沌とした状況を暗示する強い声明です。
商業的に大きな成功を収めたわけではありませんが、「B.O.B.」は、Pitchfork、RollingStone、Blender、Complexなどの出版物から史上最高の曲の1つとして挙げられています。OutKastのキャリア形成に重要な役割を果たし、イラク戦争中に人気を博しました。この曲の影響は非常に大きく、アトランタのラッパーB.o.Bはこの曲から名前をとりました。
01. Hey Ya! (2003)
“Hey Ya!” is a song by the American hip hop duo OutKast, specifically performed by member André 3000, who also wrote and produced the song. The song was released as one of the two lead singles from their fifth album, Speakerboxxx/The Love Below, in 2003.
The song’s genre is a fusion of pop, electro funk, hip hop, and neo-soul. It’s known for its upbeat rhythm and unique sound that significantly departed from OutKast’s typical hip-hop style.
The lyrics of “Hey Ya!” explore the state of relationships in the 2000s. It questions societal norms around relationships and challenges the romanticized ideal of eternal love. The song cleverly disguises a profound exploration of modern relationships under its upbeat rhythm.
“Hey Ya!” had a significant cultural impact and was a commercial success, topping charts in numerous countries. It won several awards, including a Grammy for Best Urban/Alternative Performance. The song is consistently ranked as one of the greatest songs of the 2000s. It played a crucial role in shaping OutKast’s career, being one of their most successful songs.
「Hey Ya!」は、アメリカのヒップホップデュオOutKastの曲で、メンバーのAndré3000が演奏し、作詞・プロデュースも担当しています。この曲は、2003年に5枚目のアルバム「Speakerboxxx/The Love Below」の2枚のリードシングルの1つとしてリリースされました。
この曲のジャンルは、ポップ、エレクトロファンク、ヒップホップ、ネオソウルの融合です。OutKastの典型的なヒップホップスタイルから大きく逸脱したアップビートなリズムと独特のサウンドで知られています。
「Hey Ya!」の歌詞は、2000年代の人間関係の状態を探求しています。人間関係に関する社会規範に疑問を投げかけ、永遠の愛のロマンチックな理想に挑戦しています。この曲は、アップビートなリズムの下で現代の人間関係の深い探求を巧みに隠しています。
「Hey Ya!」は大きな文化的影響を与え、商業的にも成功し、多くの国のチャートを上回りました。グラミー賞の最優秀都市/オルタナティブパフォーマンス賞を含むいくつかの賞を受賞しました。この曲は、2000年代の最高の曲の1つとして常にランク付けされています。OutKastのキャリア形成に重要な役割を果たし、彼らの最も成功した曲の1つです。